Napsali jste mi

Dobrý den Míšo,
musím Vám za vše poděkovat. Mám Vaše dvě DVD a dvě knihy a jsem nadšená.  Moc děkuji za věnování v nové knize. Už se těším, až ji přečtu a naučím se... celý text

Zdravím Vás paní Michaelo, chci moc poděkovat za videa, která jste pro nás vytvořila. Cvičím s Vámi a je to úžasné. Cvičila jsem jogu v denním životě před několika lety a... celý text

Jitka

Dobrý den, nedá mi to a musím Vám napsat. Už třikrát jsem cvičila online jógu. Nejdřív jsem brblala, že to máte tak krátké, ale ejhle najít si denně čas 20 minut je lepší, než... celý text

Jiřina

Jóga pro maminky

Když už se musí máma roztrhat, tak ať to stojí za to - jógově!

Jóga pro maminky, MishayogaKrása jógy je právě v její dokonalé jednoduchosti. Už samotné slovo „jóga“ dělá z jógy něco docela komplikovaného. Jen malá hrstka lidí ví, co přesně si pod pojmem jóga vlastně představit.

To už je přirozeností naší krásné lidské mysli vnášet do dokonalosti neklid, pochybnosti, nejistotu, strach nebo zmatek. Nedůvěra dává vzniknout pochybnostem, nenaplněná touha přináší pocit nejistoty, strach nás nutí popírat svou přirozenost a náš nevybouřený a potlačený kreativní potenciál narušuje plynulý tok událostí chaosem.

Jóga je umění klidu, přirozenosti a kreativity. Ve škole nás však neučí jak žít spokojený život, jak si vybrat životního partnera, jak sám být dobrým partnerem, mužem, ženou, matkou, otcem, přítelem… Naše nádherná lidská přirozenost se tak vytrácí ve víru domnělých povinností a společenských pravidel. Namísto uvolnění se v radostné tvořivosti se naše těla potýkají se stresem, nízkým sebevědomím a frustrací.

Role matky, ač by mohla být naší ženskou přirozeností, není nijak jednoduchá. Jako matka tří dětí tak trochu vím, o čem mluvím. Člověk se jen tak tak vyhrabe ze složitých pubertálních let, prvních lásek, nezralého sexu a nic nechápajících rodičů se statečnou představou, že to nejhorší už má za sebou, aby se našel s břichem až pod bradu, oteklými kotníky a opilým úsměvem nad představou růžovoučkého, hodňoučkého, nádherně bezzubého miminka ve své náruči. Až teprve hromada bezesných nocí, nekonečné „tryskomyší“ tempo a bolavé, unavené tělo promění ten krásný sen o mateřství v malou noční můru. Celé dny i noci jsou najednou přeplněné potřebami dětí, manželů, rodičů i přátel a ty naše vlastní pomalu ale jistě ztrácejí tvar i barvu a zapadají mezi nenaplněné sny a toužebná přání. Povinnosti matky kompletně zahlcují naši kapacitu a čas pro sebe se stává drahocennou komoditou. Někde na pozadí mysli vidíme blikat ty červené kontrolky s nápisy: Odpočiň si! Uvolni se! Najdi si čas pro sebe! Ale „Copak to jde?!!“

Ano, jde.

Jak jsem již říkala na začátku, kouzlo jógy je v její nádherné, dokonalé jednoduchosti. Je to umění klidu, přirozenosti a kreativity. Jako matkám nám nikdy nechybí dostatek příležitostí pro práci s tělem a myslí. Naše situace nás přímo vybízí k uvolnění se uprostřed chaosu všeho dění. Hodiny jógy ve studiích nezmůžou nic, když nezapojíme jógu do běžného dne. A o to jde. Není přece naším cílem trávit jednou týdně hodinu a půl „urputnou snahou“ uvolnit se, ale umět se uvolnit v každé situaci co nejvíce.

Ve stoji, sedu či kleku existuje obrovské množství různých poloh. Na svých hodinách jógy ráda říkám: „Co milimetr, to jiná ásana. Co člověk, to jiná jóga.“ Naším úkolem je využít každé příležitosti k protažení těla a díky tomu k uvolnění nahromaděné a stagnující energie. Někdy stačí jen vědomě pohnout prstem, abychom okamžitě ucítili uvolněný proud energie šířící se do celého těla. Někdy k tomu stačí jen opravdový, hluboký nádech.  Někdy tento zázrak dokáže hezká představa či oblíbený zvuk. Jen si zkuste vzpomenout na krásný západ slunce, mořskou hladinu nebo krásné hory, hezkou květinu či laskavou tvář přítele. Vzpomeňte si na hlas, který vás zaujal, nebo si poslechněte hezkou písničku. Možná na vás podobně působí vůně. Zapalte aromalampu, nebo přivoňte ke kůži svého milovaného. A potom jen pozorujte a spočívejte. Zažívejte pravou jógu.

Každá matka přirozeně oplývá uměním kreativity, vynalézavosti, improvizace a přizpůsobivosti. A proto se právě období mateřství může stát bránou do světa jógy a často se jí také stává.

Na následujících fotografiích naleznete několik tipů, jak zapojit jógu do běžného života matky a ženy, i přesto, že je nabitý povinnostmi. Věřím, že si užijete trochu zábavy, až budete samy nebo s dětmi vymýšlet další možné ásany. Děti to milují.

Jóga v posteli?

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyNo jasně. Po ránu je tělo někdy trochu ztuhlé a potřebuje uvolnit a protáhnout. Nevstávejte rychle. Dopřejte si chvilku pro pěkné a klidné probuzení. Pomalu se posaďte, uvolněte nohy. Nejdřív s nimi pohybujte a uvolněte kotníky, kolena i kyčle. Můžete zakroužit chodidly. Pomalu začněte pohybovat tělem a celé si ho uvědomte. Potom začněte pomalu, obratel po obratli, přecházet do uvolněného předklonu. Nechte hlavu ztěžknout. Nadechujte se zhluboka a všímejte si, jak dech naplňuje celé vaše tělo.

Protažení kdykoli a kdekoli

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyObčas se v těle nahromadí trocha stresu. Pořádným protažením vytvoříte z těla takový kanál, ve kterém může energie svobodně proudit. Já se ráda pověsím na postele dětí nebo na dveře. Pěkně zhluboka se nadechněte a pozorujte, jak se vše pomalu uvolňuje a protahuje.

Jóga u myčky?

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyKaždé ráno na mě v kuchyni čekají povinnosti, na které bych si nejraději pořídila Marry, jak říkávala moje babička. Proč si z nich však neudělat příležitost k probuzení, protažení a přílivu nové energie do těla? Vykouzlete si na obličeji úsměv, rozkročte nohy asi metr od sebe, uvolněte kyčle, rozšiřte pánev a se širokou hrudí se pěkně pomalu a s radostí sklánějte dolů. Uvidíte, že se váš den hned ukáže ve veselejších barvách.

Siddhásana – příjemný sed

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyU počítače trávím docela dost času. Když se člověk do práce trošku pohrouží, začíná ztrácet bdělost a tělo začne na různých místech tuhnout a někdy i bolet. Siddhásana je zkřížený sed, kdy pata jedné nohy tlačí na hráz proti stydké kosti. V podstatě si sedíte středem těla na patě a půlkou zadku na chodidle. Je to velmi příjemný sed. Až to vyzkoušíte, zjistíte proč. Cílem při Siddhásaně je naučit sexuální energii, aby příjemně proudila vzhůru a otvírala tak energetické dráhy. Vaše tělo bude daleko bdělejší, uvolněnější a radostnější. Pokuste se udržet rovná záda, případně se opřete o opěradlo a rozšiřte lopatky. Otevřete srdeční centrum.

Silný postoj v kuchyni?

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyTo jistě potřebuje každá máma. Proč nezkusit tento jogínský kousek, který vám zajistí pevná stehna a pružné kyčle. Položte chodidla asi metr od sebe, paty nechte směřovat mírně k sobě. Otevřete pánev a vytočte kolena ven. Pánev potom nechte pomalu klesat dolů. Udržujte rovná a široká záda, buďte otevřené a uvolněné v kyčlích i v pánvi. Pohybujte se nahoru, dolů i do stran.

Protažení zad u kuchyňské linky

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyUž celá léta praktikuji tuto polohu v kuchyni. Všechen ten kuchyňský shon se projevuje jako únava, ztuhlost nebo bolest v zádech. Kuchyňská linka má přímo ideální výšku pro toto příjemné protažení. Položte si nohy na šířku boků od sebe. Položte ruce na hranu kuchyňské desky. Rozšiřte pánev a vystrčte zadek do dálky. Ramena nechte široká, ale uvolněná. Nechte hrudník pomalu klesat níž a níž.

Protažení chodidel v sedu na patách

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyTato poloha velmi účinně protahuje chodidla i prsty na nohou. Stimuluje také zakončení meridiánů na chodidlech, a proto může působit stejně blahodárně na celé tělo jako reflexní terapie. Vychutnejte si každý prst na noze zvlášť. Pohybujte se mírně ze strany na stranu. Narovnejte záda, otevřete hrudník a vytvořte prostor v břiše. Nadechujte se zhluboka do celého těla. Až to začne být pro vaše chodidla příliš, položte nárty na zem a uvolněte se v sedu na patách. Sed na patách je velmi blahodárný. Stimuluje nervová zakončení mezi hýžďovým svalstvem a navozuje tak v těle pocit radosti a uvolnění. Masíruje lýtka a působí tak příznivě proti unaveným nohám dokonce i křečovým žilám.

Upavistha konasana – sed v rozkročení

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyMusím se přiznat, že tuhle miluju. Dá se cvičit při přebalování, hraní si s dětmi, čtení, prohlížení časopisů, sledování televize, venku v zahradě, prostě kdekoli. Rozkročte nohy, vzepřete se na rukách a zvedněte pánev kousek nad zem. Rozšiřte ramena, nechte zadek ztěžknout a vystrčte ho. Rozšíříte tak pánev a uvolníte kyčle. Pomalu dosedněte a odsuňte přitom paty co nejdál od těla. Udržujte přitom nohy uvolněné a chodidla otevřená. Otevřete hrudník, uvolněte ramena a rozšiřte záda. Potom můžete pěkně pomalu obratel po obratli přejít do uvolněného předklonu. Nezapomeňte si užít to nádherné protažení.

Hanumanásana - provaz

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyProvaz na schodech? Proč ne? Když ne provaz, tak alespoň pořádné protažení. Schody jsou pro mě ideální. Ráda sleduji jak se rozpětí postupně, pomalu, ale jistě zvětšuje. Co je však nejdůležitější – využít příležitosti a dopřát svému tělu příjemnou vlnu rozprouděné energie. Přeci nebudete běhat po schodech pro nic za nic? Uvolněte kyčle a pořádně je protáhněte.

Padahastásana - Předklon

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyPamatujete si to období, kdy jste si přes břicho pomalu neviděly na tkaničky od bot? Já ano. Teď si můžete obouvání naopak labužnicky vychutnat. Uvolněte pánev a kyčle. Nechte klidně hlavu klesnout dolů. Uvolněte a rozšiřte záda, vystrčte zadek a pokuste se rozšířit pánev. Nohy se tak uvolní a protáhnou. Napětí pomalu zmizí. Uvědomte si přitom celá chodidla, kotníky i kolena.

Jógový dřep  - Dřep na plných chodidlech 

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyV pánevní oblasti se často ukrývá mnoho traumat, ublížení a bolestí. Jako ženy procházíme mnoha složitými obdobími, která se chtě nechtě podepisují na ztuhlosti, blokádách a jiných problémech v pánevní oblasti. Tato pozice uvolňuje pánevní dno, osvobozuje energii stagnující v této citlivé oblasti, uvolňuje, protahuje a posiluje kyčelní klouby. Zpočátku se soustřeďte pouze na uvolnění pánve. Nebojte se pohybovat celým tělem a užijte si to. Až se vám začne dařit uvolnění, můžete začít zapojovat svaly v podbřišku a svaly pánevního dna.  Stahujte podbřišek a pánevní dno, jako když se v jedné chvíli snažíte zadržet moč i stolici. Toto cvičení posiluje pánevní dno, zabraňuje poklesu břišních orgánů včetně dělohy a přináší do těla novou energii tolik potřebnou pro významnou roli matky. Stahovat pánevní dno můžete i v průběhu dne kdykoli si vzpomenete. Bude se vám to líbit.

Srdeční centrum

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyPod tíhou stresu se vytrácí vitalita a milující matka začne postrádat to správné a potřebné nadšení.  Sebezapření si začne vybírat svou daň a srdeční centrum se začne uzavírat. Najděte si chvilku pro sebe s knihou, časopisem, hudbou nebo dobrým filmem. Načerpejte novou inspiraci. Zároveň objevte nové možnosti pohodlného gauče a otevřete své srdeční centrum nové energii. Vypodložte záda polštáři pro větší pohodlí a položte se přes okraj. Otevřete hrudník a uvolněte ramena. Hlavu i ruce nechte volně viset. Nadechujte se zhluboka a vnímejte proud vzduchu, jak rozšiřuje váš hrudník jako balónek – do všech směrů.

Virabhadrásana – Bojovník (variace)

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyNecítíte se někdy jako bojovník? Bojovník upevňuje postoj, navozuje stav vnitřní vyrovnanosti a stability jak fyzické, tak psychické. Rozkročte nohy více než metr od sebe. Pomalu pokrčte nohu a přeneste těžiště dopředu. Pokuste se uvolnit každý sval, který můžete. Máte příležitost všimnout si i těch, o kterých běžně nemáte ani tušení. Pomalu uvolňujte jeden po druhém a nechte pánev klesat. Vaše nohy, které jsou neustále v pohotovosti, to jistě ocení. Uvědomte si také vaše záda a ramena. Rozšiřte hrudník a vypněte prsa. Otevřené srdce jistě každá matka bojovnice potřebuje.

Šavásana – poloha mrtvoly

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyVyužijte každé příležitosti k odpočinku. Věčný stres tělo neustále vyčerpává. Šavásana dovolí tělu uvolnit opravdu každý sval. Dobře si uvědomte všechna místa, ve kterých se vaše tělo dotýká podložky, koberce, gauče nebo postele. Šavásana je poloha mrtvoly. Zeptejte se sami sebe – jaké výhody má mrtvola? A pak nechte děti, ať vám třeba přečtou nějakou pěknou pohádku.

Všichni ven!

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyAž toho budete mít dost, zavřete za dětmi dveře. Nijak jim to neublíží a vy získáte prostor pro sebe. Navíc můžete využít zavřených dveří pro další zajímavou ásanu. Posaďte se před dveře. Opřete se celou plochou zad o dveře tak, aby se zadek dotýkal dveří. Potom položte ruce na místa, kde byla vaše chodidla. Položte dlaně na šířku ramen od sebe a pěkně rozšiřte ramena. Přejděte na kolena. Uvolněte krk a hlavu nechte ztěžknout. Potom začněte nohama pomalu kráčet po dveřích vzhůru. Tělo by mělo svírat pravý úhel. Zpočátku budete mít možná pocit, že se vaše tělo převáží a že přepadnete. Je to však jenom pocit. Nemusíte pokládat nohy hned až nahoru. Jděte po malých krůčcích. Tato poloha velmi příjemně nahrazuje stoj na hlavě i stoj na rukách. Kromě toho, že posílíte paže i záda, můžete také na chvíli pocítit účinky gravitace z té druhé strany. Pro celé tělo je tato poloha velmi revitalizační. Stimuluje krevní oběh, přináší zdravé okysličení a zvýšení průtoku krve do mozku, zlepšuje duševní vitalitu, pomáhá činnosti mozku. Prokysličuje kůži i všechny buňky v těle. Srdce je totiž nucené čerpat krev proti směru gravitační síly, což představuje neustálou zátěž.

Dejte si občas nohy nahoru

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyNení nic příjemnějšího, než vzít si pěknou knížku nebo si jen tak lehnout a opřít nohy o stěnu. Ulevíte ztěžklým nohám, ulevíte žilám i srdci a trochu více okysličíte mozek. Stačí pár minut a pocítíte úlevu a odpočinek v celém těle.

Poloha dítěte

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyVšimli jste si někdy, jak spí vaše děti? Ty moje takhle spaly často. Večer před spaním nechte mysl na chvilku spočinout v klidu. Poloha dítěte je velmi uklidňující. Ulevíte celému tělu i unavené mysli. Posaďte se na paty a položte čelo před sebe. Ruce nechte před sebou nebo podél těla. Nechte tělo uvolnit a hlavu ztěžknout. Nechte myšlenky vypadat z hlavy.

Tygří relaxace

mishayoga, jóga pro zaneprázdněné maminkyPohodlně se položte na břicho. Uvědomte si celé tělo od konečků prstů u nohou až po konečky vlasů.  Potom pomalu pokrčte jednu nohu tak, že ji pomalým pohybem posunete vzhůru, aby stehenní kost svírala s tělem pravý úhel. Pohyb by měl být pomalý, aby obě kyčle zůstaly uvolněné. Potom stejným způsobem pokrčte ruku na stejné straně těla.  Druhá strana těla zůstává natažená. Uvědomte si tuto příležitost k uvolnění celého těla. Nechte pomalu každý sval uvolnit a tělo ztěžknout. Uvědomte si svůj dech a nechte se ukolíbat pohyby s ním spojenými. Pokud přitom usnete, nevadí. Zítra to zkusíte na druhou stranu. Užijte si sladké sny.