Napsali jste mi

MOC děkuji za veškeré Vaše rady ohledně dýchání, které jsou na DVD, ve Vašich článcích, v knížce (kterou taky mám). Pomalilinku se vědomé dýchání stává součástí mého života a... celý text

Eva

Moc děkuju za příjemné chvíle na Vašich hodinách, za poznání něčeho nového.

Petra

"Dobrý den Míšo, DVD JE PROSTĚ JEDINEČNÉ!!! Já děkuji za to, že jste. Ještě potřebuju poděkovat za Váš dárek. Tím myslím mandalu. Děkuju za tu energii, moc mi to pomohlo vidět... celý text

Dita

Vědecky dokázáno: dýchání nás uzdravuje.

Toto je překlad článku:
Scientific Research: How Yoga Works,
který napsala Angela Wilson a 9. 10. 2014 byl zveřejněn na www.yogainternational.com.

Angela Wilson drží magisterský titul v oblasti duševního zdraví, je 200 hodinový učitel jógy a dokončila 250 hodin ajurvédského výcviku.

Zdroj: https://yogainternational.com/article/view/scientific-research-how-yoga-...

 

 

Všichni víme, že jóga prospívá tělu (a mysli). Až donedávna nemohl nikdo s určitostí říci proč, nebo dokonce jak jóga pomáhá s tak různorodým spektrem problémů, jako jsou například deprese a úzkost, cukrovka, chronické bolesti a dokonce i epilepsie.

Skupina výzkumníků na Bostonské Universitě School of Medicine se domnívá, že společně objevili tajemství jógy. V roce 2012 v květnovém vydání časopisu Medical Hypotheses  (Lékařské hypotézy) pod neskutečně dlouhým názvem rozvinula doktorka Chris Streeter, PhD a její tým hypotézu, že jóga pomáhá regulací nervového systému. A jak to dělá? Zvyšuje vagový tonus (pozn. překladatele: tonus bloudivého nervu) – schopnost těla úspěšně reagovat na stres.

Studie: Účinky jógy na Vegetativní nervový systém, kyselina gama aminomáselná a Alostáze v epilepsii, depresi a posttraumatické stresové poruše.

Co je to vagový tonus?

Většina z nás ani neví, že máme vagus, který potřebuje mít zdravý tonus. Zcela jistě ho však máme. Vagus (bloudivý nerv), největší z hlavových nervů v těle, začíná na spodní části lebky a bloudí skrz celé tělo, kde ovlivňuje dýchací cesty, zažívací a nervový systém. Přezdívá se mu "kontrolor letového provozu". Bloudivý nerv pomáhá regulovat všechny naše hlavní tělesné funkce. Náš dech, tep a trávení, stejně jako naše schopnost přijmout, zpracovat a přiřadit smysl zkušenosti, kterou prožíváme - to vše je přímo spojené s bloudivým nervem.

Poznáme, kdy má vagus správný tonus a funguje správně, podle toho, že se cítíme zcela jinak: naše trávení se zlepšuje, srdce funkce optimálně a nálada je stabilní. Je pro nás daleko snazší přejít od aktivnějšího a často také stresujícího stavu bytí k tomu uvolněnějšímu. Když si toto osvojíme, můžeme zvládat životní výzvy s dávkou energie, zaujetí a jednoduchosti v tom správném poměru. Když dokážeme nepřetržitě udržet tuto flexibilitu, má se za to, že máme "vysoký tonus vagu."

Na druhé straně "nízký tonus vagu" s sebou přináší pocit vyčerpání. Trávení je pomalé, zvyšuje variabilitu srdeční frekvence, naše nálady jsou nepředvídatelné a těžko se zpracovávají. Není divu, že je nízký tonus vagu spojen s potížemi, jako je deprese, posttraumatická stresová porucha, chronické bolesti nebo epilepsie. Ne náhodou stejné potíže, které významně zlepšuje jóga. Vědci rozvinuli hypotézu, že ke zlepšení těchto potíží dochází díky stimulaci bloudivého nervu při cvičení jógy.

Aby potvrdili své teorie, zkoumali vědci praktiky, o kterých se domnívali, že by mohly zvýšit tonus bloudivého nervu. Zjistili například, že odporové dýchání, jako je udžaji pranayama prohloubilo uvolnění v těle a zvýšilo variabilitu srdeční frekvence (HRV - Heart Rate Variability). Pilotní studie provedená na zkušenějších jogínech ukázala, že hlasité zpívání OM zvýšilo tonus vagu i úroveň uvolnění v těle více, než zpívání OM potichu pro sebe. Studie, jako je tato, začínají odhalovat, jak různé jógové praktiky různými způsoby ovlivňují lidskou fyziologii.

Čtěte dále:
Pozitivní účinky jógy na psychiku vědecky prokázány! Může za to GABA.