Napsali jste mi

Koupil jsem CD jako vánoční dárek, ale neodolal jsem zvědavosti a musel jsem to vyzkoušet. Neumím totiž vůbec relaxovat a tak jsem sice doufal v nějaký pokrok, ale dost... celý text

Jiří

"Chtěla jsem Vám moc poděkovat za příjemnou sobotu. Kurz mi hodně dal a hodně jsem si toho odnesla."

Martina

Dobrý den paní Klímová, ráda bych Vám poděkovala – cvičím (i když ne úplně pravidelně) podle Vašich DVD. Pomohla jste mi rozcvičit poškozené vazy na nohou po úrazu a také od... celý text

Jana

Uvolňující účinky jógy

Uvolňovací jógové cviky mají potenciál odemknout přístup ke skrytým a dalo by se říci (v závislosti na úhlu a úrovni pohledu) až bezedným zdrojům energie v našem těle. Všichni tušíme, že tam v hloubi někde jsou, jen k nim nějak nemůžeme najít přístup.

O energii přicházíme zbytečně jen z neznalosti. Nikdo nám neposkytl uživatelský manuál k našemu tělu, nenaučili nás ho používat ve škole, neporadili nám naši rodiče. Kdybychom takový manuál měli, museli bychom překonat nám samotným otravnou lenost, která je v rámci zachování životně důležitých energetických zdrojů přirozená každému z nás, museli bychom si takový manuál přečíst a museli bychom ho začít používat. Museli bychom najít velmi silnou motivaci. Silnější než je ta, která nás nevědomky celý život ovládá.

Tělo každého živočicha má ve svém genetickém kódu od pradávna dvě velmi silné motivace – pud sebezáchovy a rozmnožovací povinnost. Pud sebezáchovy nás nutí zachovat svůj život. Je přítomen v každé naší myšlence a zhmotňuje se v každém našem pohybu.

Naše společnost si vytvořila velmi silné nároky, kterým v boji o přežití chtě nechtě musíme vyhovět. Neustále upevňujeme své pozice v rodině, v partnerském vztahu i ve společnosti. Dobrá práce a obliba ve společnosti nám zajišťuje bezpečí v tom velikém a divoce se otáčejícím světě.

Vztahy a partnerský život ovládají velkou část našeho života. Může za to naše tovární nastavení velící: zachovat život na planetě! Silné emoce nám vkládají do úst slova, která bychom od sebe nikdy nečekali, a nutí nás dělat činy, na které nejsme příliš hrdí nebo naopak velmi.

Tělo a mysl jsou úzce propojené. Z mozku vede obrovské množství nervových vláken, které ovládají naše svaly a orgány. Naše myšlenky se tak převádějí do svalů a pokaždé, když má mozek pocit, že je tělo v ohrožení, připraví ho k akci. Mohlo by se zdát, že takové situace se dějí jen jednou, maximálně dvakrát za život. Ale není tomu tak.

 

24 hodin denně mozek doslova „skenuje“ své okolí a vyhledává potenciální ohrožení, které bohužel spatřuje i v nejmenších náznacích. Na sebemenší podnět reaguje téměř celé tělo. Tento neustále probíhající proces nás nesmírně vyčerpává. Pobyt v kompetitivní společnosti, v náročných situacích, nebo náročném vztahu nás unavuje. Tělo je v takových situacích v „plné polní“. Emoce nás ovládají a náš zdravý "selský" rozum zůstává stát.
 

Pohyby pro uvolnění v sedu  - Pohyby pro uvolnění ve stoji - Pohyby pro uvolnění v poloze na čtyřech - Pohyby pro uvolnění v lehu na zádech

 

Neustálý stres zkracuje náš dech a vyčerpává naše tělo. Každá buňka trpí nedostatkem kyslíku. Po letech takového života si tělo začne vytvářet své „zlo“ zvyky a začne si budovat obranné krunýře v podobě nepřirozených tvarů a ztuhlých míst zejména v kolenech, kyčlích, pánvi, bedrech, zádech, v oblasti lopatek a šíje. V těchto místech začne váznout krevní a mízní oběh. Výsledkem je pocit vyčerpání, deprese, bolest a nakonec onemocnění.  Tělo používá bolest jako signál, že se v těle děje něco, co by se v něm dít nemělo. Bolest je dobrá věc. Jen bychom ji neměli ignorovat.

Jóga má na takové stavy lék. Jsou jím uvolňovací cviky - pohyby, které osvobozují vítr v těle. Princip větru (Váty) v těle lze najít v nervovém systému, svalech, šlachách, cirkulaci a trávení.

Uvolňovací pohyby rozpohybují tělo a uvolní v něm stagnující energii, znovu obnoví přirozený proces dýchání a tělo se okysličí. Buňky se tak začnou lépe regenerovat a orgány lépe fungovat. Pohybem se uvolní ztuhlé svaly a klouby a rozpustí se nahromaděné napětí. Soustředěním se na tělo a jeho pohyb se uvolní ztuhlá a věčně myšlenkami zaneprázdněná mysl. Úsměv dává tělu impulz k produkci endorfinů. Endorfin je nazývám hormonem štěstí. Uvolňuje se do mozku a způsobuje dobrou náladu.

Těla jógových začátečníků nejsou zpravidla zvyklá na náročnější pohyby či pozice, a není tedy moudré, přistoupit rovnou ke cvičení složitějších ásan. Výsledkem by pravděpodobně byla jen frustrace, nebpo dokonce zranění. Uvolňovací cviky připravují tělo na složitější jógové polohy a pohyby. Uvolňují ztuhlá místa v těle, zlepšují pohyblivost kloubů a pružnost páteře.

Uvolňovací cviky pomáhají dobře si uvědomit a postupně napravit postoj a držení těla a také místa v těle, která podvědomě reagují na stresové situace. Cviky na následujících stránkách pomáhají správnému proudění energie v těle a jejímu využití. Umocňují kontakt se zemí. Dovolují procítit tělo, rozhýbat páteř, uvolnit klouby, protáhnout svaly, uvolnit páteř, uklidnit se a zklidnit roztěkanou mysl.

Ve spojení s dechem mohou být výbornou bránou do světa opravdového uvolnění nejenom těla, ale také mysli.