Napsali jste mi

Zdravím Vás paní Michaelo, chci moc poděkovat za videa, která jste pro nás vytvořila. Cvičím s Vámi a je to úžasné. Cvičila jsem jogu v denním životě před několika lety a... celý text

Jitka

Milá Míšo,
dĕkuji za příjemnĕ strávený kurz, ze kterého jsem si odnesla mnohé pro každodenní dechovou praxi. Velkým poznatkem pro mĕ bylo zjištĕní, že i zdánlivĕ... celý text

Drahuška

Dobrý den Míšo,
musím Vám za vše poděkovat. Mám Vaše dvě DVD a dvě knihy a jsem nadšená.  Moc děkuji za věnování v nové knize. Už se těším, až ji přečtu a naučím se... celý text

Pozitivní účinky jógy na psychiku vědecky prokázány! Může za to GABA.

Velmi mě zaujal a ano, přiznávám se, také nesmírně potěšil, tento pěkný článek, který přináší zajímavou informaci o tom, jak vlastně ve skutečnosti jóga ovlivňuje naši náladu. Rozhodla jsem se využít svých nyní již téměř zapomenutých překladatelských schopností, aby si jej mohli přečíst i ti, kdo tímto jazykem zcela nevládnou ;) Přeji pěkné počtení...

 

GABA je zklidňujícím neurotransmiterem mozku. Je produkován v temporálním (spánkovém) laloku. GABA - gamma-aminomáselná kyselina - má uklidňující a stabilizující efekt na lidský mozek. GABA nás chrání před tím, abychom byli příliš roztěkaní, příliš rychlí, a tudíž neefektivní.
GABA si nezískává tolik pozornosti jako například serotonin, ale je stejně důležitý pro duševní pohodu.
Neurotransmiteru GABA se někdy přezdívá "přírodní Valium." Je zásadní pro pocit štěstí a uvolnění.

Pokud jste často a snadno podráždění a ve stresu, může být příčinou nedostatek neurotransmiteru GABA.

Zde jsou některé z nejvíce typických příznaků nízké hladiny GABA:

• Cítíte se naplněni hrůzou a máte „uzel“ v žaludku bez zřejmého důvodu?
• Chodíte často pozdě, protože jste příliš zmatení na to, abyste se dostali ze dveří včas?
• Často děláte mnoho věcí najednou, ale na konci dne je velmi málo hotovo?
• I v případě, že vše jde tak jak má, najdete si něco, co vám způsobí starosti?
• Nedokážete se uvolnit. Záplava myšlenek vás drží v noci vzhůru?
• Bije vaše srdce někdy chaoticky?
• Saháte pro pocit uvolnění po potravinách s vysokým obsahem sacharidů, drogách nebo alkoholu?

Zní vám to povědomě?

Nízká hladina GABA je spojena s mnoha duševními a fyzickými nemocemi včetně úzkostné poruchy, panických záchvatů, syndromu dráždivého tračníku (IBS) nebo fibromyalgií.
Podle Dr. Datis Kharrazian, autora knihy Proč můj mozek nefunguje?, existuje mnoho příčin nedostatku GABA souvisejících s životním stylem – stres, nízká hladina krevního cukru, příliš mnoho kofeinu a nikotinu a nesnášenlivost lepku.

Jak tedy zvýšit hladinu GABA?

Mohli byste začít brát léky, jako je například Xanax, které jsou klasifikovány jako benzodiazepiny, a které zvyšují citlivost GABA receptorů (poznámka překladatele: Ale to asi nechcete ;) :).

Mohli byste začít užívat potravinové GABA doplňky. Vědecká obec se však obecně shoduje na tom, že GABA doplňky by "neměly" fungovat, protože GABA nedokáže proniknout do mozku. GABA molekuly jsou totiž příliš velké na to, aby prošly mozkovou ochranou, jejímž úkolem je zabránit vstupu cizorodých látek.

Existuje však několik teorií o tom, proč GABA doplňky někdy i přesto fungují. Je podezření, že existují určité neznámé mechanismy, nebo že určité oblasti mozku přeci jen GABA dovolují vstoupit.

Široce přijímané vysvětlení je, že GABA doplňky fungují jen pro ty, kteří mají „děravou“ ochrannou bariéru v mozku (pozn. překladatele: Tak, také je to vysvětlení ;).

Existují jisté obavy týkající se GABA doplňků, a sice že v této oblasti bylo provedeno velice málo výzkumů. Doporučené dávky, vedlejší účinky a interakce mají být teprve „doobjeveny“ (Poznámka překladatele:  :( :( :(  Typické)

Naštěstí se nemusíte spoléhat na GABA potravinové doplňky pro zvýšení hladiny GABA. Existují i jiné přírodní doplňky, které fungují zvýšením nebo podporou funkce GABA.


Volili byste raději přirozenou cestu? (Poznámka překladatele: Dobrá volba :)

Mnohé z těchto látek mají dlouhou historii bezpečného a efektivního použití pro odbourání stresu, úzkosti a nespavosti. Ale teprve nedávno bylo zjištěno, že fungují díky tomu, že zvyšují GABA.

Zde jsou nejlepší způsoby, jak zvýšit GABA přirozeně díky doplňkům stravy, cvičením a jídlu:

Taurin – dobrý pro začátek

Pokud hledáte potravinový doplněk ke zvýšení GABA, Taurin je skvělou volbou pro začátek.
Taurin je aminokyselina, která se vyskytuje ve vysokých koncentracích v mozku. Její funkce se velmi podobá neurotransmiteru a aktivuje receptory GABA.  Navíc Taurin podporuje tvorbu a uvolňování GABA.

Hořčík – chybějící minerál

Hořčík je "hlavní minerál," který často chybí i ve zdravé moderní stravě. Vyčerpaná půda, stres, stáří, léky a základní hygienické podmínky přispívají k rozsáhlému nedostatku hořčíku.

Jeden ze způsobů, jak hořčík pomáhá při stresu, je jeho vazba na receptory GABA, které dokáže stimulovat.

Pokud se cítíte unavení, ale přesto napjatí, trpí chronickou nespavostí, nebo máte často noční křeče v nohách, doplnění hořčíku může pomoci.

L-theanin – změní vaše mozkové vlny

L-theanin, nebo také Theanine, je jednoznačně relaxační aminokyselina, která se vyskytuje pouze v zeleném čaji. Zvyšuje hladiny tří hlavních neurotransmiterů: GABA, serotoninu a dopaminu. Je to adaptogen, stres zmírňující látka, která vás udělá odolnějšími ke všemu, co vám život přinese do cesty.
Jedním z více fascinujících atributů L-theaninu je fakt, že změní stav vašich mozkových vln.
Stav alfa je spojen s relaxací, beta se stresem a úzkostí. GABA zvyšuje vlny alfa a beta vlny se snižuje stejně jako L-theanin. Můžete užívat theaninové doplňky nebo pít zelený čaj.
Tři malé šálky zeleného čaje denně budou mít relaxační účinek a také mnoho dalších zdravotních účinků.

Kawa – starověký lék pro zmírnění stresu

Kawa, nebo také kava kava, byla původně používána v slavnostním, relaxačním čaji lidmi v jižním Pacifiku. Ale nyní je to dobře zdokumentovaný bylinný prostředek pro odbourání stresu. Kawa funguje částečně tím, že zvyšuje GABA. Bylo zjištěno, že je stejně účinná proti úzkosti a úzkostné poruše (GAD) jako lék na předpis. Projevuje se také slibně jako lék pro ADHD (Poznámka překladatele: hyperaktivita s poruchou pozornosti)

Kawu si můžete vzít jako doplněk, ale někteří lidé ji raději užívají tradičním způsobem – jako čaj.

Bylinky proti úzkosti

Populárními bylinnými prostředky proti úzkosti jsou kozlík lékařský, meduňka lékařská, heřmánek a mučenka. Byly používány po staletí k navození klidu a pomáhají jejich uživatelům spát. Není vůbec náhodou, když bylo zjištěno, že tyto tradiční bylinné prostředky zvyšují hladiny GABA v mozku. Tyto byliny můžete užívat jednotlivě nebo společně. Jsou k dispozici jako pilulky, kapsle, výtažky, prášky a čaje. Můžete je také užívat jako bylinné esenciální oleje k odstranění stresu a relaxaci. (Já bych se však vyhnul esenciálnímu oleji z kozllíku lékařského – strašně páchne.)

Picamilon – Nový & vylepšený" GABA doplněk.

Picamilon je legračně znějící název pro více biologickou verzi GABA doplňku. Byl vyvinut v bývalém Sovětském svazu, kombinuje GABA s niacinem a tvoří tak látku, která dokáže proniknout do mozku.

V Rusku je k dispozici jako lék na předpis. Používá se k léčbě mrtvice, deprese a migrény. Picamilon je považován za chytrou drogu vysokoškoláky, kteří ji využívají k posílení paměti, lepšímu soustředění a duševnímu výkonu. V USA byl v minulosti běžně prodáván jako potravinový doplněk pro léčbu úzkosti, deprese, vysokého krevního tlaku a migrény.

Food and Drug Administration v USA bohužel vyřadila Picamilon z běžného prodeje. Ne protože by byl nebezpečný, ale proto, že nesplňuje oficiální definici pro doplněk stravy.

Proto jej také nenajdete v místní prodejně zdravé výživy, ale je možné, že ho pořídíte online od společností, které se specializují na nootropika – chytré drogy.

Jóga pro vyšší hladiny GABA (Poznámka překladatele: No konečně! :D

Tělesné cvičení je jednou z nejlepších věcí, kterou můžete dělat pro pocit štěstí, zmírnění úzkosti a pro vyšší odolnost vůči stresu.

Všechny druhy cvičení mohou zvýšit hladinu neurotransmiterů pro dobrý pocit - endorfinů, serotoninu a GABA. Jóga však vystupuje z řady jako osvědčený prostředek pro zvýšení GABA.

Jedna z provedených studií zjistila, že i jediná hodina jógy dokáže zvýšit hladiny GABA o 27 %. Není tedy žádným překvapením, že jóga je populárním lékem pro snížení stresu. Teď alespoň známe jeden z mechanismů, díky kterému jóga funguje.

(Ve videu níže popisuje Dr. Chris Streeter výsledky provedené studie, ve které se zabývali efektem cvičení jógy a chůze na hladinu GABA v mozku. Studie byla provedena na lidech, kteří jógu běžně necvičili. Náhodně vybraní lidé12 týdnů cvičili jógu, zatímco ostatní pravidelně chodili. Před a po studii byly přesně změřeny hodnoty GABA. U těch, kteří pravidelně cvičili jógu, se výrazně tato hodnota zvýšila a jejich nálada se zlepšila. Chodící skupinka nevykázala žádné změny v hodnotách GABA)
 

Zvýšení hladiny GABA jídlem

Pokud dáváte přednost použití potravin místo doplňků, zaveďte do svého jídelníčku zdravé potraviny, které podporují produkci GABA.

Tento seznam GABA potravin sestavil Dr. Eric Braverman, autor bestselleru Mladší mozek, ostřejší mysl:

• banán
• brokolice
• hnědá rýže
• citrusové plody
• platýs
• bylinné čaje
• čočka
• melasa
• skořápkové ovoce
• ovesné vločky
• vnitřnosti
• rýžové otruby
• špenát
• celá zrna

Jedna důležitá skupina potravin, které by se mohla do tohoto seznamu přidat, jsou fermentované potraviny, jako je například nepasterované kysané zelí, kefír a jogurt.
Fermentované potraviny mohou výrazně zvýšit hladiny GABA tím, že pozitivně ovlivňují střevní bakterie.

Relaxační nápoje

Prodeje sody se snižují od doby, kdy prodeje energetických nápojů vyletěly střechou. Bylo jen otázkou času, kdy se kyvadlo zhoupne na druhou stranu.

V současné době se rozvíjí nový trh s designovými relaxačními nápoji s názvy Just Chill, Zenify, and Marley’s Mellow Mood. Tyto nápoje obsahují složky, které jsou známé pro své uklidňující účinky včetně GABA: theanin, kawu, mučenku a kozlík lékařský.

Analýza, kterou provedla nezisková organizace  Consumer Reports však zjistila, že tyto nápoje obsahují pouze stopové množství účinných látek, rozhodně nedostačující pro změnu hladiny neurotransmiterů (Poznámka překladatele: Jak typické!).

Pokud hledáte nápoj, který by zlepšil funkci mozku a zvýšil GABA, uvařte si zelený čaj. To je cenově dostupný a spolehlivý způsob, jak snížit stres a zlepšit funkci mozku.

GABA pro odbourání stresu: Sečteno a podtrženo

• GABA a serotonin jsou hlavními inhibičními neurotransmitery.

• Nedostatek GABA se projevuje jako určitý druh stresu, který nejlépe vystihuje stav předráždění a pocit zahlcení.

• Výzkum ukazuje, že GABA doplňky neprojdou přes ochrannou bariéru mozku.

• To znamená, že jsou nám k ničemu, vyjma těm s „děravou“ ochrannou mozkovou bariérou.

• Existuje několik způsobů, jak upravit životní styl a přirozeně tak zvýšit GABA.

• Jíst správné potraviny, cvičit (poznámka překladatele: Jógu :D) a užívat přírodní doplňky, které podporují syntézu GABA.

Zdroj:
http://bebrainfit.com/gaba-neurotransmitter-stress/

Další zajímavý zdroj:
http://www.everywomanover29.com/blog/gaba-blood-brain-barrier-trial-anxi...