Napsali jste mi

Když mi bylo 14 let, potýkala jsem se ve škole se šikanou. Protože to ani doma nebylo ideální, měla jsem pocit, že jsem na všechno sama. Nevěděla jsem, co si počít.  Řekla jsem... celý text

Pavla, 24

Míšo moc ti děkuju za parádní odpoledne. Bylo to úžasný. Konkrétně dechové cvičení mě velmi zaujaly. Cítila jsem, jak se mi všechno v těle uvolňuje. Je to pro mě něco nového a... celý text

Jana

Dobrý den paní Klímová, ráda bych Vám poděkovala – cvičím (i když ne úplně pravidelně) podle Vašich DVD. Pomohla jste mi rozcvičit poškozené vazy na nohou po úrazu a také od... celý text

Jana

Několik tipů, jak prožít podzim ve zdraví a pohodě

Jsme na počátku podzimu, listy začínají padat ze stromů, dny se zdají být krátké a podstatně chladnější. Možná, že jste si i vy vědomi toho, že se věci mění i v rámci vašeho vnitřního prostředí těla, stejně jako se energetická povaha tohoto ročního období odlišuje od léta. Podle starověké indické vědy Ájurvédy charakterizuje podzimní pobdobí složka Vata, což je ta, která pohybuje hmotou. Vatu tvoří vzduch a éter a jejími vlastnosti jsou pohyb, lehkost, suchost, drsnost a jemnost.

Můžete to v těchto dnech pocítit, když vyjdete ven. Vítr je suchý, listy padající ze stromů jsou lehké a zvuk listů pod nohama křupe - je drsný, ve vzduchu je cítit změna a přechod (pohyb) do zimního období. Klidné chvíle jsou však naplněné jemností a příležitostí pro intuitivní vhled a rozvíjení moudrosti. Je to nádherná doba a je moje oblíbená. Pochopení přirozenosti podzimu nám může zajistit, že zůstaneme vyvážení a zdraví i během přechodu z letního období do zimního.

V těle Vata ovládá zejména tlusté střevo, kosti, klouby, stehna/boky, uši, kůži, mozek a nervové tkáně. Protože Vata je vše, co v těle představuje pohyb, upravuje dechový cyklus, mluvení, pohyby svalů, nervové impulsy, krevní i mízní oběh a odvod odpadních látek, vyměšování. V mysli se Vata podílí na kreativitě, komunikaci a rychlosti myšlení. V tomto ročním období Vaty nebo v období Vaty ve smyslu životního období, ve tředním a pokročilém věku, je velmi snadné zvýšit princip Vaty v těle, což pro nás může znamenat ztrátu harmonie, což se může púrojevovat jako nespavost, artritida, ztuhlé svalstvo, praskání kloubů, suchá kůže, zácpa, nebo nadýmání, bolesti beder a pocit  nízké energie.

Když je Vata v rovnováze, cítíme se inspirováni, chce se nám tvořit, artikulovat, jsme vnímaví a snadno přizpůsobiví. Následující tipy vám mohou pomoci snížit Vatu, pokud se zvýšila a udržet v tomto ročním období rovnováhu.

Jak vyrovnat Vatu a udržet harmonii v těle i v podzimním období:

  • Užívejte si více teplých a výživných jídel a nápojů.
  • Pokud jíte syrové saláty, přidávejte do nich kvalitní dresinky z dobrých tuků.
  • Jezte sezónní zeleniny a ovoce jako jsou čerstvá jablka, švestky, hrušky, hrozny a listovou zeleninu.
  • Omezte konzumaci potravin, které jsou sušené nebo příliš povzbuzující, jako například popcorn, chipsy, sušenky nebo černá káva.
  • Nemažte si nosní dírky olejem, aby se zabránilo nachlazení z důvodu sucha.
  • Noste šátek nebo klobouk či čepici. Chraňte vaše uši a krk před chladnými větry
  • Dopřejte si tiché chvilky, užijte si pár minut meditačního zklidnění ráno či večer, dopřejte si relaxaci, jezte jídlo v tichosti, vyjděte si do přírody a užijte si ticha v lesích.
  • Choďte brzy spát a brzy vstávejte (před úsvitem) abyste vytěžili co nejvíce z jemnosti tohoto ročního období.
  • Zbavte se doma nepořádku a vytvořte ve vašich domovech větší jednoduchost.
  • Zkontrolujte své záměry, cíle a priority. Zjistěte co je pro vás opravdu důležité. Najděte konkrétnější způsob, jak využít vaší energie. Neplýtvejte s ní.
  • Hýčkejte a objímejte své blízké, udělejte si čas na intimní setkávání s blízkými a drahými přáteli.
  • Věnujte tělu pravidelnou fyzickou pečující aktivitu jako je například jóga, chůze, plavání nebo Tai Chi.
  • Věnujte tělu každodenní péči, dopřejte si masáže zejména olejové, Zajděte si do sauny.
  • Živte svoji mysl a duši inspirující literaturou, poezií, hudbou, obrazy, pěkným filmem a podobně.
  • Udržujte se v dobré společnosti.
  • Obecně zpomalte, jezte a mluvte vědomě, vyhněte se přetížení a přemáhání.

V tomto období jsou obzvlášť významná harmonizační cvičení. Pro příklad uvádím dvě níže. Další harmonizační cvičení najdete zde.