Napsali jste mi

Zdravím Míšo,
cvičím s Vámi v Soběslavi, asi tak 3. měsíc. Dlouhodbě mě "táhly" ty velké svaly - hyždě, kyčle a kolíbala sem se jako kachna...., už i před Vaší jogou... celý text

Lída

Vážená paní Míšo, jsem moc ráda,  že Vás "mám" alespoň prostřednictvím DVD a děkuji. Jste mi kamarádkou a pohlazením na duši.

Martina

Dobrý den, paní Michaelo,
na Vašem kurzu vědomého dýchání jsem si zakoupila obě Vaše knihy, které tam byly v nabídce. Mám velké problémy s dýcháním, přesto jsem doma... celý text

Mateřství, těhotenství a jóga

Jógu jsem začala cvičit chvíli poté, co se mi narodila moje první dcera Aeron. O józe jsem tehdy nevěděla vůbec nic. Jako ohromená jsem vnímala ten zvláštní pro mě zcela neznámý způsob pohybu a melodický, nesmírně uklidňující hlas učitelky. Myslím, že to byla láska na první pohled. U té se také člověk na nic neptá, nepátrá po důvodech, nezkoumá nic do hloubky, jen ji prožívá a cítí se šťastně. Hodiny jógy jsem si zamilovala a bez mrknutí oka jsem je vyměnila za posilovnu, Aerobic i plavání. Dnes bych řekla, že jóga do mého života vstoupila v pravý čas a pravidelné hodiny s mou milovanou učitelkou Lorraine se staly mým útočištěm právě v době, kdy jsem se učila zvládat složitou úlohu matky. Miminko se bohužel nerodí s uživatelským manuálem v dlaních, takže to pro mě zpočátku nebyla role matky něco, co bych zvládala levou zadní. Přiznávám, že jsem se celý týden těšila, až v sobotní dopoledne předám rodičovské žezlo tatínkovi, políbím svoji roztomilou, ale tvrdohlavou dcerku na růžové tvářičky, zavřu za mateřskými starostmi vchodové dveře zvenčí a své mateřskými starostmi rozlámané tělo odevzdám do náruče pečující jógy. Konečně jsem mohla odplout do svého vlastního světa ticha, klidu a pohody. Domů na sobotní oběd se již vracela úplně nová mamka, připravená čelit novým maminkovským výzvám.

Když po jedenácti měsících přišlo druhé těhotenství, jóga se již stávala samozřejmou součástí mého života. I se zvětšujícím se bříškem jsem pravidelně nyní již několikrát týdně trénovala nádech "do celého těla", "prodlužovala kostrč" a "uvolňovala napětí" způsobené myšlenkami na nevytřenou podlahu, koš plný voňavých plenek nebo prořezávající se zoubky. Upřímně si myslím, že jenom díky józe jsem zvládala povinnosti paní domu, manželky, matky neposedného ročního dítěte a těhotenskou nevolnost s o mnoho větší grácií. Neztrácela jsem nervy, když se moje jinak "strašně milá holčička, věřte mi" svíjela vzteky na podlaze v supermarketu, nebo za jízdy v autě jako hadí žena vylézala z autosedačky a s vítězným výrazem v očích hopsala po zadní sedačce. Ani moje "už je to tu zas" do nebývalých rozměrů zvětšující se tělo nijak výrazně netrpělo běžnými těhotenskými problémy.

Pravidelné hodiny jógy jsem nakonec přeci jen vzdala asi dva týdny před porodem. Tak nějak mi moje břicho najednou připadlo veliké a moje tělo neohrabané a těžké. Jóga mi pomáhala od začátku mého mateřství, na to jsem byla již zvyklá. Ale tak úžasný průběh porodu jsem nečekala. Od chvíle, kdy jsem dorazila s taškou do porodnice, jsem seděla na kraji své porodní postele, zhluboka jsem dýchala a směřovala dech do míst, ve kterých mě v děsivě pravidelných intervalech probodávaly porodní bolesti. Po chvíli se však nejen moje tělo, ale hlavně moje mysl uklidnila. Moje tělo se v reakci na bolest přestalo hystericky stahovat. Jóga mě totiž naučila uvolnit své tělo v místech, kde při cvičení cítím napětí nebo dokonce bolest. Vnímala jsem vše, co se odehrávalo uvnitř mého těla a umožňovala jsem to, než abych se tomu bránila. Bolest samozřejmě nebyla menší. Změnil se však způsob, jakým jsem na bolest reagovala. Při mém prvním porodu byl jenom strach, vztek a bolest. Teď jsem znala způsob, jak se s bolestí vyrovnat. Naučila mě to jóga. Zůstala jsem ve spojení se svým tělem a se svým dítětem, které se snažilo prodrat na svět. Jeho porod byl díky józe daleko jednodušší a klidnější. Věřím, že je to také o mnoho lepší začátek nového života.

Tehdy jsem ještě neměla tušení, jak to jóga vlastně dělá, že je mi při ní tak dobře. Na to jsem si musela počkat ještě pár let. Dnes jako učitelka jógy už vím, že přínosem jógy pro člověka nejsou jen její účinky na fyzické tělo. Není to jenom skvělé fyzické cvičení založené na dokonalých znalostech fungování lidského těla, jak by se mohlo zdát. Geniální je především způsob, jakým jóga ovlivňuje lidskou mysl skrze fyzické cvičení. Svaly a šlachy bývají díky častému shonu, jednostrannému pohybu a různým tělesným zlozvykům nepřirozeně stažené a napjaté, vnitřní orgány a hormonální žlázy bývají díky dlouho trvajícímu stresu vyčerpané. Dnešní doba, která se podobá spíše koňským dostihům, má na svědomí naši únavu a podrážděnost.
Těhotná žena to má ještě o něco složitější. I přes to, že její tělo pracuje na maximum a vyžaduje spíše častější odpočinek a zvýšenou péči, musí i přes pocit únavy a těhotenskou nevolnost pokračovat v osmihodinovém pracovním zápřahu, zvládat domácí práce nebo vychovávat další děti.

Ženy často začínají s jógou právě v období těhotenství, protože jóga je výjimečná v tom, že se dokáže přizpůsobit každému. Těhotné ženě dokáže nabídnout dostatek zdravého pohybu, jež plně respektuje měnící se proporce jejího těla a také ulevující protažení, uvolnění a následné prokrvení bolavých svalů. Díky pohybu a uvolnění se tělo těhotné ženy zbavuje přebytečné vody, pocitu tíhy a únavy. Také správné dýchání je nesmírně blahodárné pro celé tělo. Hluboký nádech naplňuje plíce kyslíkem, krev jej potom roznáší do celého těla a zásobuje jím každou buňku v těle, která tak může správně plnit svou funkci. Dobře provedený nádech a výdech tedy nepřináší jen dostatek kyslíku, ale i správnou funkci všech orgánů, a díky tomu i dobré fyzické zdraví nejen maminky, ale i jejího dítěte.

Klidný a hluboký nádech uvolňuje celé tělo a pomáhá tak navodit stav emoční stability. V době porodu, kdy to žena nejvíce potřebuje, tak může zůstat o mnoho klidnější. Když totiž tělo zažívá stres, strach nebo bolest, začne produkovat hormon adrenalin, který jej připravuje na očekávanou zátěž. Nadměrná produkce adrenalinu však snižuje produkci oxytocinu. Ovšem oxytocin určuje sílu a intervaly kontrakcí a má zásadní vliv na vypuzení placenty a následné zavinování dělohy. Je proto důležité, aby se žena včas naučila pracovat se stresem a zůstala v době porodu co nejvíce klidná. Pravidelné cvičení jógy jí může pomoci v boji s nutkavou potřebou stahovat celé tělo při bolestivých kontrakcích. Namísto toho ji naučí se v bolesti uvolnit, přijmout ji a nebojovat s ní.