Napsali jste mi

Vážená paní Míšo, jsem moc ráda,  že Vás "mám" alespoň prostřednictvím DVD a děkuji. Jste mi kamarádkou a pohlazením na duši.

Martina

Dobrý den paní Michaelo, nedá mi to, abych si můj zážitek nechala pouze pro sebe. Byla jsem úplně poprvé v životě na hodině jógy. Byla to nádhera. Měla jsem pocit, že se mi... celý text

Petra

Dobrý den paní Klímová, ráda bych Vám poděkovala – cvičím (i když ne úplně pravidelně) podle Vašich DVD. Pomohla jste mi rozcvičit poškozené vazy na nohou po úrazu a také od... celý text

Jana

Jsem maminka dvou dětí. Jak mám začít správně cvičit Mishayogu?

Dobrý den Míšo,

je mi 33 let, mám 2 děti (4 roky a necelé 2 roky), částečně stále pracuji, takže prostor na sport se velice zkracuje. Od 16 let jsem byla zvyklá celkem pravidelně sportovat, nebyla jsem žádný závodník, ale udržovala jsem si dobrou fyzickou kondici. Ale byla jsem zaměřená na sporty jako běh, cyklistika, běžky, aerobik, zumba, spinning, plavání - jóga byla pro mě moc "pomalá". Některé z jógových pozic jsou pro mě známé ze strečinků.

Nyní jsem se k ní přiklonila jako k prostředku, který mi pomůže i v relaxaci a odbourání stresu, potřebuji jakési vnesení klidu a nadhledu do uspěchaného života. A vzhledem k tomu, že poslední rok, co syn začal chodit do školky, trpíme celá rodina a já s dětmi nejvíce na neustálé rýmy a virózy - tak sportovat pořádně ani nemůžu, a cítím, jak mi odchází fyzička, ochabují svaly a to se cítím zase o dost hůře.

Popravdě jsem teď byla delší dobu nemocná a určité obtíže byly i psychosomatické. Podařilo se mi to překlenout (psychoterapií, užívám i tradiční čínskou medicínu), a jak to bývá vše špatné je k něčemu dobré, takže jsem přehodnotila způsob života a učinila určité změny. A o jógu jsem se začala zajímat i proto, že jsem se dočetla, že dokáže naučit člověka relaxovat, resp. přispívá k duševnímu zdraví či může k tomu napomoci. A také i pro to, že u ní není člověk "slitý potem", a tedy předpokládám, že uvolňovací sestavy mohu cvičit i při lehkém nachlazení.

Mohla byste mi prosím poradit cvičební postup pro začátečníka? Která z Vašich videí či CD jsou vhodná a jak často je cvičit? Jak je vhodně doplňovat relaxací, koncentrací, dechovými cvičeními, 5 tibeťany, atd. Trošku se v tom ztrácím. Mohu cvičit s lehkým nachlazením?

Předem děkuji a přeji příjemný zbytek dne.
S pozdravem
Jana (jméno bylo kvůli diskrétnosti změněno)

 

Milá Jano,

když čtu Vaše řádky, mám pocit, jako bych je před 12 lety sama psala, když byly děti ještě malé. Měla jsem podobné pocity a hlavně potřeby. V těhotenství jsem až do posledního týdne chodila plavat a na aqua aerobic - ten mi velmi vyhovoval. Před tím jsem byla denně v posilovně. To mě také moc bavilo. A taky jsem učila aerobic a kalanetiku. Když přišly děti, všechno se změnilo. Tělocvikem se mi stalo běhání kolem dětí. Člověk byl najednou v jednom kole, ale většinou v nějakém stresu. V tom je podle mého názoru rozdíl mezi vymezením času na jakoukoli formu fyzické aktivity a běháním kolem dětí - když si jdete někam cíleně „jen“ zacvičit, ať je to cokoli, co má člověk rád, chybí stres. Většinou to člověka uvolní, odplaví to myšlenky, zlepší to náladu, vlije to život do žil.

Není to až tak o pohybu, protože máma se dvěma dětmi ho má za celý den až nad hlavu. V podstatě není důvod, proč by měly svaly ochabovat. Svaly ochabují lidem na noze, kterou mají pár týdnů v sádře, protože je nepoužívají. Jinak jsou svaly aktivní celý den, i když se člověk jen jemně pohybuje. Svaly jsou tak silné, jak silné je člověk potřebuje mít. Síla svalů také závisí na myšlení a na tom, zda má člověk vnitřní pocit, že by mohl silné svaly k něčemu potřebovat. Je fajn položit si otázku, proč by měly svaly, které jsou celý den v zápřahu ochabovat. Jaký pozitivní úmysl těla či mysli, by se za tím skrýval.

Já vím, je to zvláštní otázka, ale faktem je, že ve skutečnosti to tak opravdu bývá. Změní se nám životní situace, začneme se cítit špatně, něco nám začne chybět a tělo začne reagovat na skryté přání mysli. Přání, která si možná neuvědomujeme, která si možná ani neodvažujeme připustit. Většinou je to proto, že člověk nepřijímá současnou situaci a v hloubi duše touží po změně, po tom, co mu chybí. Stačí se vyrovnat se současnou situací, naučit se v ní žít s radostí, necítit se špatně. Život stále plyne jako řeka. Za chvíli přijde něco dalšího.

Píši o tom hlavně proto, že nastavení mysli, způsob myšlení, ovlivňuje mnohé. Mnoho lidí necvičí vůbec a mají silné svaly, jsou štíhlí a jsou celkově fit. Pak jsou ti, kteří cvičí denně, běhají a drží diety a ne a ne se zbavit nadváhy. Tělo, jako by bojkotovalo všechny jejich snahy. To proto, že nejdůležitější je nakonec to, co si skrytě myslí hlava.

Pokud Vás moje jóga zaujala, pak mě to moc těší a ráda Vám poradím, jak začít. Jóga, jak ji vnímám já, je způsob, jak si uvědomit mnohé, co s tělem souvisí. Při cvičení člověk podniká takovou vnitřní cestu do vlastního těla a pozoruje, kde se jak cítí. Ze všeho nejvýznamnější je pro mě možnost uvědomit si při cvičení způsob, jak vlastně moje tělo funguje, kde jsou jaké svaly, šlachy a podobně, co se s tělem děje, když se pohybuje. Většinou si člověk uvědomí, kde má jaké omezení, které svaly jsou ztuhlé, které šlachy zkrácené a podobně. Většinou bereme za samozřejmost, že naše tělo stále funguje, ať se k němu chováme jakkoli. Když najednou začne fungovat jinak, zlobíme se na něj.

Při cvičení jógy člověk hledá přirozenost, kterou ztratil nesprávným používáním těla nebo přehlížením vlastních potřeb. Je dobré si při cvičení stále uvědomovat, které svaly člověk v polohách potřebuje a které může naopak uvolnit. Cílem jógy je totiž uvolnit v těle vše, co člověk v tuto chvíli (v poloze) nepotřebuje. Pokud tělo v určitých polohách bolí, znamená to, že se poloze nebo pohybu vnitřně vzpírá. Bolí nás nepřijetí změny, nebo spíše nechuť setrvávat v poloze. Podobné je to v životě. Člověk neví, že by se mohl uvolnit a že by mu pak bylo dobře, nebolelo by to, přizpůsobil by se totiž.

V józe jsou tři fáze. Na prvním místě je uvolnění. Těla dlouhá léta podléhají nezdravým návykům, a proto se od nich musejí nejprve osvobodit. Jóga by se zpočátku měla cvičit z pohledu pozorovatele. Člověk pomalu pohybuje tělem a jen pozoruje, vnímá vlastní pohyb a účinek pohybu na tělo i mysl. Ze všeho nejdříve se učíme se, jak tělo funguje. Neměli bychom se hned vrhat do dlouhých výdrží v jógových ásanách. Nejsme na to při našem způsobu života zvyklí a navíc, když člověk neví, co je pro jeho tělo přirozené, je velmi pravděpodobné, že si jen vytvoří další, pro tělo nezdravý návyk.

Druhou fází je protahování. Pouze skrze uvolnění může dojít protažení. V této fázi se člověk stává flexibilním i v životě. Přijímá změny s nadhledem a nevzpírá se životu. Umí se přizpůsobit. Nespěchá, reaguje klidně a vyrovnaně.

Nakonec člověk dojde do třetí fáze a tou je síla. Nemusí to zrovna znamenat, že člověku narostou velké a silné svaly, ale jeho tělo se stane silným a stabilním. Stabilitu člověk pocítí i v životě. Stabilitu a klidnou sílu. Teprve této fázi přicházejí na řadu balanční ásany a delší výdrže v polohách. Svaly se v předchozím procesu zregenerovaly, uvolnily a postupně zesílily. Člověk se v této fázi učí nikam nespěchat. Jeho vnitřní síla je čím dál hmatatelnější. Člověk je připraven setrvat dlouho a nehybně :) Jeho tělo při tom však zůstává uvolněné, pružné a zdravé.

V podstatě téměř všechny videa, které jsou v studiu jógy Mishayoga online, jsou určené k uvolnění. Většina z nich je asi 20 minut dlouhá. U každého z nich je text, který popisuje k čemu je ta či ona sestava dobrá. Je mezi nimi také jedna svižnější sestava s názvem Krásné tvary s jógou.

Úplným začátečníkům vždy doporučuji DVD Jóga pro zdraví a harmonii. Na tomto DVD jsou dvě sestavy. Jedna je pro uvolnění a druhá pro protažení. Každá má opět kolem 20 minut. Vřele bych Vám doporučila své DVD Jóga pro krásné ženy. Obsahuje dvě sestavy jógy v pohybu pro uvolnění a současně postupné posílení těla. To by mohlo být to, co hledáte. Obsahuje i práci s dechem, který vzniká přirozeně při určitém pohybu těla. Pro uvolnění a relaxaci můžete využít mé relaxační CD, jako doplněk, když si budete potřebovat opravdu odpočinout zregenerovat své tělo.

Osobně doporučuji spíše 20 minut každý den (tedy jedno z videí), než hodinu a půl jednou týdně. Ideální by bylo se při cvičení naučit uvolňovat tělo, používat ty správné svaly a správné držení těla a to pak používat během dne při běžném životě.

Po pravdě při nachlazení potřebuje tělo nejvíce energie na léčení a potřebuje k tomu klid. Doporučovala bych spíš relaxaci a postel. Pořádně se vyléčit a pak teprve, když je tělo zdravé, si zacvičit podle potřeby. Pokud to opravdu nevydržíte, pak jen opravdu velmi jemné uvolňování, pomalé relaxační pohyby, případně dechová cvičení pro lepší okysličení. Kyslík jak známo léčí.

Při józe člověk slitý potem být nemusí, ale může. Například taková ashtanga umí člověka pořádně zapotit :) Nebo když se člověk po ránu pustí do pozdravu slunci, také se mu rozproudí krev a pár kapek potu by také mohlo ukápnout.

Zpočátku bych Vám poradila podniknout průzkum skrze videa. Nejprve se na videa podívejte bez cvičení. Zjistíte, že je každé trochu jiné. Jóga pro krásné ženy je trošku pohyblivější a svižnější. V józe pro zdraví a harmonii je uvolňující sestava a ta druhá sestava je v podstatě pro protažení celého těla v různých polohách a je přizpůsobena i úplným začátečníkům.
Jóga pro krásné ženy je více o uvolnění skrze pohyb a současně o příjemném způsobu, jak posílit celé tělo. Tam jsou dvě sestavy- začněte tou první. Jak dlouho cvičit stejnou sestavu bude záležet na tom, jak často budete cvičit. Pokud jednou týdně, pak klidně půl roku. Jestliže každý den - pak třeba měsíc ;) Potom pokračujte druhou sestavou.

Ještě jednu poznámku bych si dovolila: cvičte pro radost, pro očistu, pro uvolnění, pro zdraví, pro lásku k sobě...
Necvičte za trest, necvičte proto, abyste opravila "zlobivé nebo nepěkné tělo".  Nespěchejte na sebe. Užívejte si to.

Videa považujte za inspiraci pro vytvoření vlastní jógy. Pokud se mi podařilo ve videích předat to, co jsem chtěla, pak časem poznáte účinky vědomého pohybu na vlastním těle, zjistíte, co vaše tělo chce a potřebuje a klidně si dovolíte uchýlit se od rutiny. Vaše tělo si řekne, co potřebuje a povede Vás.

Jednoho dne zjistíte, že dnes máte svou vlastní sestavu. Naslouchání vlastnímu tělu a jeho aktuální potřeby jsou na prvním místě. Podle toho si časem budete vybírat i sestavy. (V DVD najdete kupón ke cvičení online. Tam jsou další pěkná videa, která můžete pro zpestření kdykoli vyzkoušet.)
Nejprve však doporučuji, naučit se vnímat tělo pod vedením.