Napsali jste mi

Mě jóga vždy držela nad vodou, i v těch nejtěžších momentech...

Liba

„Miluju tu možnost zastavit video vždycky, když si chci vychutnat pauzu. Někdy je pauza úžasná protože si můžu ten moment užít, jak dlouho chci, můžu jít hluboko a nikam... celý text

Milada K.

Našla jsem v józe novou velkou zálibu a to hlavně díky vám.

Zuzana

Jóga si nachází cestu k srdcím mnoha lidí

Jóga si v dnešním světě nachází cestu k srdcím mnoha lidí. Její obliba ve světě stoupá a stává se běžnou formou cvičení pro moderního člověka. Lidé si uvědomují, jak blahodárný vliv má jóga na tělo a jak účinně zlepšuje jejich fyzickou kondici.

Jóga je velmi propracovaný systém pohybů a poloh těla, které přímo respektují fyzickou kondici každého člověka. Jógu může cvičit opravdu každý. Od člověka s pohybovým omezením až po vrcholové sportovce. Jóga může být výborným rehabilitačním cvičením a spolehlivě odstranit bolesti, může však nahradit hodiny cvičení ve fitness centrech.  Dnes je dokonce součástí tréninkového plánu vrcholových sportovců a sportovních týmů.

Jóga se však významně liší od tělocviku, rehabilitačních cvičení, gymnastiky a jiných sportů. Již několik tisíciletí je známá pro svůj vliv na duševní stav člověka. Naše tělo odráží stav naší mysli. A naše mysl reaguje na stav našeho těla. Můžeme ovlivnit svoje tělo svým myšlením a pokud je naše mysl dostatečně silná, pak opravdu stačí jen změnit úhel pohledu k tomu, aby naše tělo bylo zdravé, fyzicky zdatné, pružné a silné. Daleko jednodušší je pro nás však práce s hmotou, kterou představuje naše tělo. Můžeme tak skrze svoje tělo ovlivňovat stav naší mysli. Stačí se jen naučit a přijmout za vlastní překvapivě jednoduché principy, které již více než tři tisíciletí pomáhají lidem z celého světa skrze systém jógy.

Jógové cviky působí na svaly, vnitřní orgány, žlázy s vnitřní sekrecí, krevní oběh, ovlivňují dech, činnost mozku i nervový systém, včetně vegetativního svalstva. Cvičení jógy přináší duševní rovnováhu, radost, uvolnění, celkové zklidnění a pocit vnitřní svobody a míru. Přináší pružnost, odolnost, fyzické i duševní zdraví. Pokud jógu cvičíme moudře pod vedením zkušeného učitele, či na základě kvalitních informací, nezpůsobuje svalovou ani duševní únavu, ale odstraňuje ji.

Jóga posiluje sebedůvěru a vytváří tím brnění vůči útokům vlastního negativního myšlení způsobeného  bolestnými zkušenostmi. Pravidelné cvičení jógy uvolňuje ztuhlá přesvědčení, která omezují náš život. Cvičení jógy uvolňuje, protahuje a posiluje meziobratlové svaly. Páteř se prodlužuje a my získáváme příležitost pro lepší rozhled. Dostavuje se moudrost a vyrovnanost. Zároveň se rozvíjí pružnost páteře a díky tomu i pružnost v reakcích na podněty z vnějšího světa.

Cvičením jógy se posilují břišní a zádové svaly. Buduje se tak pevný základ a silný střed těla. Dostavuje se emoční stabilita, vyrovnanost, pevný postoj a přímý přístup k okolnímu světu.

Kromě působení na fyzické tělo upravuje jógové cvičení návyk dýchání. Správné dýchání posiluje imunitní systém. Naše těla následkem stresu totiž dýchají mělce a nedostatečně. Ve stresu je celé tělo stažené, napjaté, v pohotovosti, připravené reagovat, bránit se nebo utíkat. Jsou to přirozené reakce těla, které pochází z velmi dávných dob, kdy jsme museli bojovat o přežití. Buňky mají následkem stresu málo kyslíku a nemohou se regenerovat. Začnou trpět nedostatkem a přicházejí nemoci.

Stres stojí za většinou problémů, bolestí a nemocí. Správné dýchání posiluje obranyschopnost buněk a podporuje jejich regeneraci. Dech je nesmírně blahodárný pro celé tělo. Přináší do těla nepostradatelný kyslík, naplňuje jím plíce, krev jej potom roznáší do celého těla a zásobuje jím každou buňku, která pak může efektivně plnit svou funkci. Dobře provedený nádech a výdech tedy nepřináší pouze dostatek kyslíku, ale i zářivé fyzické zdraví.

Cvičení jógy přináší příval energie, radosti, klidu a míru.