Napsali jste mi

Nemám ráda přeplněné tělocvičny a sály, takže je pro mě cvičení doma velmi pohodlné a příjemné. Nejvíce jsem cítila protažení v oblasti zad - mám sedavé povolání a při cvičení... celý text

Adéla

Dobrý den paní Michaelo, nedá mi to, abych si můj zážitek nechala pouze pro sebe. Byla jsem úplně poprvé v životě na hodině jógy. Byla to nádhera. Měla jsem pocit, že se mi... celý text

Petra

Dělala jsem všechno hrozně rychle. Hodně sportuju a neustále vydávám hodně energie. Měla jsem potřebu se zklidnit a najít sebe sama. Jóga mi pomohla se v pohybu uvolnit.... celý text

Monika

Jóga podle životního rytmu

Mishayoga, jarní jógaRoční cyklus je podobný tomu ženskému a také cyklu lidského života. Existuje také denní cyklus.  Ve všech se střídá období rozkvětu a návalu energie, aby to nové mohlo růst s obdobím klidu, regenerace a odpočinku.

Příroda na jaře bují a rozkvétá, je plná barev a možností. Žena po menstruaci bez známky únavy vesele organizuje a těší se na své aktivity a dětem se množstvím elánu jejich rodiče jen horko těžko vyrovnají. Děti se učí novému a nepoznanému, fantazírují, zkoumají a tvoří. Jsou zvídavé, radostné a fascinující svým rozkvětem. Tato fáze je plná tvořivosti, mladosti a nového elánu.

 

MishayogaV létě vše v přírodě roste, kvete a plodí, všichni rádi pečujeme o své zahrádky a příbytky. Žena v ovulačním období září ženskostí, zralostí a krásou, je plná vášně a touhy, připravená zplodit nový život. Žena je v tomto období schopna dosahovat čehokoli si zamane. Celá její osobnost má nebývalé charisma, pečuje o svou krásu a zdraví, je nejvíce v kontaktu s empatií, přirozeně pečující, naslouchající a milující. Člověk v tomto období zrání hledá životní partnery, buduje hnízda, pečuje o děti, buduje kariéru a rozvíjí svou profesionalitu. Naše těla jsou v tomto období silná, pružná, připravená neustále vydávat obrovské množství energie. Jsme pod obrovským vlivem matky přírody a jejího záměru plodit a zachovat život.

 

Mishayoga, podtimní jógaPodzim je období sklizně. Vše v přírodě dozrálo, vysoká energie léta je ta tam a vše se uklidňuje. Barvy podzimu nás přímo vybízejí ke kontemplacím nad krásou přírody. Tempo se zpomaluje a člověk, kdyby byl vnímavý a pozorný, by začal užívat plodů léta a výhod podzimu. Po sklizni by se cítil zajištěný a využil by této příležitosti ke zklidnění létem rozbouřené energie mysli, rozjímání, pozorování a uvědomování si. V životě je podzim obdobím zklidnění. Říká se mu zlatá léta. Stále máme energie dostatek, ale život začne plynout daleko klidněji. Je to období, kdy si můžeme užívat plodů své práce. Děti již opustily rodná hnízda a člověk má více prostoru pro sebe, pro své koníčky, pro odpočinek, cestování, vnoučata – zkrátka užívání plodů života. Člověk má nyní příležitost pozorovat svět kolem sebe. Svět, který sám vytvořil svou dosavadní aktivitou. Má příležitost kontemplovat, uvědomovat si, chápat. Žena je v období po ovulaci plná nápadů, hlubokých vhledů, je v kontaktu se svým podvědomím, je citlivá, tvořivá a je ráda sama se sebou ve svém vnitřním světě. Pokud by dokázala respektovat a plně využít toto období, mohla by si odpočinout, kontemplovat, zjistit mnohé o svých schopnostech, možnostech a bezedných vnitřních zdrojích. Byla by více v kontaktu se svou podstatou, svým čistým a dokonalým já.

 

Mishayoga, jóga pro zimní měsíceZima je období klidu a ticha. Zem zapadaná sněhem je tichá a čistá. Země v zimním období vstřebává do půdy všechny živiny z napadaného listí a využívá jich pro růst nového života v jarních měsících. Nabírá síly do nového života. Stejně jako člověk ve stáří, který tiše sedí ve svém houpacím křesle a kontempluje o životě a hlavou mu probíhají dávné vzpomínky. S moudrostí zkušenosti hodnotí uplynulý život. Jeho tvář se usmívá nad vášní, zbrklostí a nezkušeností mládí. S respektem ke smrti rekapituluje svůj život a v jeho nitru klíčí semínko pochopení. Kdyby člověk jen dokázal využít příležitosti tohoto období, kdyby se stejnou důvěrou, s jakou příroda očekává příchod nového jara, by se uměl smířit se zimou svého života a očekávat nové jaro svého bytí, mohl by s čistotou a moudrostí v srdci zavřít své oči v klidu a míru.

 

I jóga se v různém období liší.

V jarních měsících, mládí, ráno, dynamické fázi po menstruaci je svěží, plná pohybu, rychlého sledu ásan, střídání pozic (v sedu, v lehu, ve stoji, v předklonu). Patří sem pozdrav slunci, dynamické očistné krije, pavan mukta ásany, dynamické dechy – kapalabháti, bhastrika. V tomto období je oblíbený pohyb a torzní ásany. Ze stylů například dynamická ashtanga jóga, kundalini jóga nebo Iyengar jóga.  Člověk jógu spíše objevuje, je aktivní, možná i střídá různé styly, objevuje nové techniky, které zkouší, používá různé pomůcky, aby se mohl posouvat dál. Relaxace i meditace je spíše dynamická v tomto období. Vhodná je relaxace na dech, kaja krija a další očistné krije. Tělo se touží pohybovat. Při spojení dechu a pohybu se tělo stává flexibilním a postupně buduje sílu. To vše připravuje tělo na den, na život.

V létě, ve dne, ve středním věku či v ovulační fázi má tělo schopnost dosahovat svých cílů. I v józe je tělo v tomto období schopné ledačeho. Je silné, stabilní, plné energie. Příznačné jsou dlouhé výdrže, silné pozice, dechové techniky s koncentrací na zádrž dechu a konzervaci energie tolik potřebné pro výkon. Jógové cvičení začíná mít hlubší smysl, začíná mít systém, v praxi je nyní důležitější o něco hlubší prožitek, méně ásan ale zato lépe zacvičených. Už ji necvičíme jen pro radost, pohyb, větší elán a vyšší energii. Cvičíme ji pro větší stabilitu a životní sílu a konzervaci energie. V sestavách se více objevují bojovníci, široké trojúhelníky, balanční ásany, převrácené pozice, mosty. Z dechů potom plný jógový dech, který do praxe vnáší hlubší koncentraci. V tomto období se rozvíjí naše schopnost naslouchat druhým.

Na podzim, v podvečer, ve zlatém věku, premenstruační fázi má tělo stále dostatek energie, potřebuje ji však uchovat pro zimní měsíce, menstruační fázi, stáří. Přichází na řadu zklidnění a hlubší prožitek. Dostavuje se uvědomění, že méně je více. V sestavách se objevuje méně ásan a daleko delší výdrže. Ze stylů například yin jóga. Praxe dechových technik se více prohlubuje a jejich potřeba začíná převažovat nad potřebou cvičit ásany. Z dechových technik se ujímá udžají dech, nádí šódhana, čtyřrozměrný dech. Praxe zraje a rozvíjí se i vhled do účinků jógy. Přednost mají relaxační techniky, práce s myslí a koncentrace. Smysly jsou nejostřejší a přinášejí nám mnoho možností. Praxe pratjaháry je v tomto období nejúčinnější. Objevuje s množství vhledů a mám nejbližší kontakt s intuicí. Jsme citliví a vnímaví. Daří se nám pozorovat svět a všímat si souvislostí.

V zimě, v noci, menstruačním období, stáří je praxe jógy zralá a hluboká. Vše vyžaduje zklidnění a ticho. Počet ásan v sestavách se dramaticky snižuje. Potřeba těla pohybovat se pomalu mizí. Tělo nyní již jen využívá zbývajících zdrojů energie. Relaxační techniky jsou v tomto období důležité a stávají se nutností. Nutností se stává jógový spánek - joga nidra. Tělo se „procvičilo“ k Siddhásaně, vznešené ásaně a k práci se zralostí mysli. Tělo i mysl jsou nyní schopné kontemplace a mají nejlepší předpoklady pro prožitek meditace.

Významná jsou přechodová období.
Tělo vždy vyžaduje čas přizpůsobit se změně. V přechodových obdobích jsme náchylní k onemocnění, přetažení, bolestem či úrazu. Kdo cvičí jógu, z vlastní praxe ví, že nejlepším předpokladem k prohloubení účinků praxe, k posunutí se vpřed, je příprava těch nejlepších podmínek.