Napsali jste mi

Moc děkuju za příjemné chvíle na Vašich hodinách, za poznání něčeho nového.

Petra

Zdravím Míšo,
cvičím s Vámi v Soběslavi, asi tak 3. měsíc. Dlouhodbě mě "táhly" ty velké svaly - hyždě, kyčle a kolíbala sem se jako kachna...., už i před Vaší jogou... celý text

Lída

Přeji Vám krásný den Misho, chtěla jsem Vám moc poděkovat za příjemnou sobotu. Kurz mi hodně dal a hodně jsem si toho odnesla.

Martina

Detox mysli a těla

Lidské tělo je ve své přirozenosti detoxikační stroj. To znamená, že za příznivých podmínek, v době kdy je tělo klidné, dochází k odplavování toxinů z těla zcela přirozeně. Když je však tělo zahlceno fyzickými a emočními toxiny, oslabují se vlastní očistné procesy a toxiny se začnou v těle hromadit. V takovém případě je jemná a postupná očista lepší. Pomalá integrace očistných návyků do běžné životosprávy je efektivnější a výsledky potom mají dlouhodobé trvání. Tyto návyky by se potom měly stát běžnou součástí života.

Emoce, které prožíváme nás však ženou ke konzumaci jídel, o kterých většinou dobře víme, že nejsou pro naše tělo nijak dobré ať už kvalitou nebo množstvím. Cítíme se přejedení, nebo naopak máme nepřetržitě hlad a přesto v tomto destruktivním chování pokračujeme. My dobře víme, že na zdraví našeho těla závisí délka a kvalita našeho života, ale rozhodujeme se dál podporovat své tělo v jeho nezdravých návycích, které ho ničí.

Svou životosprávou vyjadřujeme svůj postoj k životu a svoje přání. Jestliže vědomě krmíme své tělo až k prasknutí, nebo se uchylujeme k přehnané konzumaci nezdravých jídel, dáváme tím svému tělu jasně najevo, že si nepřejeme dlouhý a zdravý život a naše tělo se podle toho chová. Odpovídá na takový postoj nemocemi, bolestmi a předčasným stárnutím. V podstatě to vypovídá o stavu naší duše. Celému světu tím vlastně říkáme: Já trpím!.

Z toho je patrné, že zdraví našeho těla závisí na zdraví naší mysli. Ale stejně tak zdraví naší mysli závisí na zdraví našeho těla. Mysl a tělo jsou spojené nádoby a jedno ovlivňuje druhé. Cvičením, správnou životosprávou a budováním těch nejlepších životních podmínek můžeme tak ovlivnit i to, jak se budeme cítit. Stejně tak poloha těla ovlivňuje mysl. Proto existuje hathajóga, která ovlivňuje mysl i tělo. Poloha těla nebo jen určitý postoj vyjadřuje a ovlivňuje naše emoce.

Ideální je zaměřit se na obojí. Snažit se pečovat o své tělo tím, že budeme rozumně využívat jeho služeb, nebudeme ho zbytečně přetěžovat nezdravými nároky a návyky, budeme se snažit o dobrou (chápejte zdravou) fyzickou kondici a současně zpracujeme vnitřní strategie a mechanismy, které nás vedou k formování nezdravých návyků těla, ke konzumaci jídel, které zatěžují a oslabují naše tělo, kalí jasnost našeho myšlení a snižují naši energii, což má za následek ztrátu chuti žít radostný život. Utápíme se v sebelítosti, protože jsme se dostali do kolotoče, ze kterého neumíme seskočit. Původce toho všeho je neláska k sobě sama a strach z okolního světa. Co se týče jídla, výsledek je dvojí. Buď tíhneme k přehnané konzumaci život povzbuzujících látek, jako je alkohol, kofein, cukr nebo čokoláda, které mají vnést do našeho prožívání více života, více energie a uměle vytvořeného pocitu blaha a mají nás spojovat s ostatními, když cítíme nedostatek sami v sobě. Nebo máme tendenci zavírat se doma se svou ledničkou, přibývat na váze a prožívat izolaci od okolního světa, který je tak jako tak zlý. Jídlo nám vždy doplňuje nebo nahrazuje něco, co si myslíme, že nám chybí, nebo přehlížíme důležitost zdraví vlastního těla, nevážíme si ho dostatečně a odbýváme ho jídlem, které ho zatěžuje, protože něco jiného, například naše kariéra (strach z nedostatku nebo uznání ve společnosti), je důležitější. V pokročilejším věku si pak mnoho lidí sype popel na hlavu, když si tělo vybere svou daň na zdraví.

Tím nejlepším předpokladem k úspěšnému, přirozenému a zdravému detoxu je uvědomit si mechanismy, které nás drží u nezdravých a život ohrožujících návyků a něco s nimi udělat. Existuje mnoho způsobů, jak zpracovat emoce.

Můžete začít láskou k sobě sama. Protože všechny problémy plynou ze strachu a nedostatku lásky. Z pocitu, že svět je nebezpečné místo, ve kterém je především potřeba přežít. Toto přesvědčení je v nás tak hluboko zakořeněné, že ani nevíme, že ho máme. Strach nám brání prožívat lásku a důvěru. Láska, kterou si myslíme, že známe, není láska, o kterou bychom ve skutečnosti stáli, kdybychom věděli, jaká doopravdy je. Je to láska vybudovaná na konceptech a závislostech. Je to láska - program, která nám zajišťuje bezpečí. Abychom byli schopni pravé a čisté lásky, která neposuzuje a důvěřuje, musíme začít u sebe. Láska je očistná síla, která vymítá z naší společnosti zlo a nepochopení. Každý v sobě máme zárodek lásky, který čeká na probuzení. Každý dokážeme sebrat odvahu a nechat tuto lásku zářit. Vězte, že láska začíná u sebe. Když nebudete mít rádi sami sebe, nemůžete milovat ani vaše partnery, děti a přátele. A už vůbec ne všechny ostatní. Když nebudete mít rádi své okolí, budete prožívat stres a trpět tím bude nejvíce vaše tělo. Proto začněte u sebe a darujte svému okolí lásku a péči skrze lásku k sobě sama. Vaše tělo vám to pak vrátí tím, že znovu nastolí rovnováhu, začne klidně trávit, začne být pružné a plné energie a vy se začnete cítit zdraví.

Láska k sobě znamená:

  1. Péči o tělo a o jeho zdraví
  2. Dopřát tělu vhodné a čisté potraviny, které tělo zbytečně nezatěžují a co je důležité - ty které nám chutnají.
  3. Vybírat si z jídla, které je dostupné v zemi, ve které žijeme v přítomném ročním období.
  4. Jíst když máme hlad v době  (tělo nám pocitem hladu dává najevo, že jídlo potřebuje - k čemu by jinak taková funkce byla - nezapomeňte však, že někdy je pocit hladu jen psychický a tzv. falešný a je jen otázkou návyku - všímejte si tedy zda máte "skutečně" hlad anebo je to jenom chuť).
  5. Nepřejídat se - přebytek jídla v těle znamená zbytěčnou zátěž, zrychluje tep, způsobuje únavu a letargii - proto jezte pomalu (Tělu chvilku trvá než dá signál o tom, že je syté)
  6. všímat si svých chutí a důvěřovat signálům svého těla (často se lidé snaží jíst podle vzorů nejnovějších diet, ale jejich těla si o takovém jídle myslí, že je nechutné a mají k němu odpor). NENÍ NA SVĚTĚ DIETA, KTERÁ BY BYLA VHODNÁ PRO KAŽDÉHO.
  7. JÍST V KLIDNÉM PROSTŘEDÍ. Nezabývat se zatěžujícími emocemi v době kdy jíme - tělo nemůže dobře trávit. Emoce ovlivňují trávení. Pokud nemáte klid, vytvořte si vhodné podmínky, nebo odložte jídlo na později. Chvilka hladu je pro tělo očistná pokud netrvá příliš dlouho. Přílišné hladovění je pro tělo alarmující a jen způsobí snahu zásobit se pro podobné takové příležitosti. Proto má většina diet založených na hladovění pověstný jojo efekt.
  8. Jíst v klidu a s plnou bdělostí k tomu co jíme, nespěchat a vychutnávat si tuto příležitost k uspokojení potřeb těla
  9. Vnímat všechny chutě
  10. Cítit vděčnost za jídlo, které jíme a máme ho dostatek
  11. Myslet na to, že jídlo je tělu k užitku (mnozí máme po jídle pocit viny, což způsobuje nezdravou reakci těla na přijmuté potraviny - tělo se jen snaží plnit naše přání přesně a do puntíku a to i ty negativní. Pokud si už při jídle myslíme, že po něm určitě ztloustneme, nebo dokonce, že je pro nás nezdravé "ALE CO", pak to naše tělo přesně podle zadání vyplní).
  12. Zjistit co přesně si pomocí jídla kompenzujeme. Jinak se jídlo stane dovodem našeho konce.
  13. Zjistit, co nám dělá radost a dopřát si ji - ať je to cokoli. Možná je to právě nedostatek radosti, co způsobuje naši zvýšenou touhu po příjmu velkého objemu, nebo nezdravého jídla. Někdy stačí poslechnout si pěknou písničku, někdy to může být jen obrázek či album fotografií, pěkný film, chvilka na zahradě, procházka, nějaká tvorba či kreativita, knížka - cokoli. Honíme se za vizí pohody někdy v budoucnu a přitom nám přítomné okamžiky unikají mezi prsty. Kde bereme jistotu, že se takového okamžiku dožijeme? Dnes je jediná příležitost. Právě dnes! Zítra není jisté...
  14. Uvědomit si, že JEDINÝM A NEJLEPŠÍM KRITIKEM SEBE SAMA JSME MY SAMI. Možná bychom mu někdy mohli dát volno :) Dopřejte si trošku rebelie tváří v tvář svému kritikovi a počkejte co se stane. Pak se nezapoměňte usmát nad svým pozorováním.
  15. Jóga smíchu - smích má obrovský pozitivní účinek na naše tělo. Jak často se od srdce zasmějete. I když třeba nemáte žádný důvod ke smíchu - začněte se prostě smát. Z počátklu to možná bude chvilku trvat, ale nakonec možná budete překvapení, jak od srdce se rozesmějete a jak se vám udělá dobře. Stažení abdominálních svalů, které se děje při smíchu (ha,  ha, ha) způsobuje produkci endorfinů, které způsobují, že se cítíme dobře a šťastně. Snižuje tedy stres a dokonce i práh bolesti. Když tělo produkuje endorfiny, snižuje se produkce kortisolu, který doprovází spíše depresivní pocity. Smích také pomáhá zvýšit příjem kyslíku. Díky tomu se chová jako fyzické cvičení :) Proto, když se necítíte právě plni štěstí a radosti, začněte jen s HA, HA, HA a uvidíte, co se stane. Dejte do toho trošku energie a nechte tělo reagovat.
  16. Zacvičte si jednoduchou jógu. Jednoduchá jóga nazývám jógu, která se cvičí jen pro samotnou radost z pohybu. Zahrnuje veškeré pohyby kloubů - kroužení v kotnících, kolenech, kyčlích, zápěstí, kolenech, ramenech. A le i pohybování nohama, rukama, trupem - kroužení trupem a kroužení hlavou. V kloubech zadržujeme smutné a těžké emoce. Samotným kroužením nebo plynulým a vědomým pohybem se uvolňuje stagnující energie v těle. Lze to přirovnat ke zvednutí stavidel. Ucítíte to jako příval energie do celého těla - jako by vám tělem protékala řeka. Příval energie lze také popsat jako příjemný pocit v těle. Pocit živosti a lehkosti.

Prožívání lásky k sobě sama jsem věnovala svoji miniknihu nazvanou Anahata: jóga srdce.

Jak na emoce, které ovládají naše tělo, se můžete dozvědět v mé knize nazvané Štěstí na konečcích dvou prstů. Tato kniha podrobně popisuje, jak se utvářejí tendence a návyky, které sabotují v našem životě radost a veškeré snahy osamostatnit se, osvobodit se, realizovat svůj potenciál a přináší návod, jak můžete sami objevit strategie vlastní mysli a obranné mechanismy, které vás drží u nezdravého způsobu života pomocí jednoduché techniky pro znovuzískání emočního zdraví.