Napsali jste mi

Nemám ráda přeplněné tělocvičny a sály, takže je pro mě cvičení doma velmi pohodlné a příjemné. Nejvíce jsem cítila protažení v oblasti zad - mám sedavé povolání a při cvičení... celý text

Adéla

Míšo nemohla jsem tomu uvěřit, ale jen pouhý dech mě zbavil bolesti zád. Když jsme se na kurzu učili dýchat do hrudníku a přišla jste mi ukázat, jak to mám dělat správně,... celý text

Eva

Dobrý den, nedá mi to a musím Vám napsat. Už třikrát jsem cvičila online jógu. Nejdřív jsem brblala, že to máte tak krátké, ale ejhle najít si denně čas 20 minut je lepší, než... celý text

Jiřina

Chodíte správně?

Chůze je důležitá funkce, kterou denně naše tělo používá. Říká se, že aby byla naše těla zdravá, bylo by fajn, kdybychom nachodili alespoň 10000 kroků denně. To znamená ujít denně asi 5 až 6,5 km. Většina z nás udělá asi 1000 až 5000 kroků denně. Je to nejvíce se opakující pohyb, který tělo provádí. Když člověk nechodí správně, vytváří svému tělu tímto častým a nekorektním používáním mnoho bolestí a potenciálních problémů včetně bolestí kolen, kyčlí, beder, zad, šíje, ramen a výzkumy naznačují, také bolesti hlavy a dokonce dysfunkce a bolesti čelistního kloubu. Tyto problémy na sebe nemusejí nechat dlouho čekat. Často se objevují již ve velmi mladém věku.

Je tedy velmi důležité, abychom nachodili tak velké množství kroků správně.

Chůze začíná u chodidel. Mnoho lidí při chůzi nerozkládá svou váhu rovnoměrně na celá chodidla, ale často dopadá na paty, na vnější či vnitřní strany chodidel nebo došlapuje dokonce na špičky. Pozorujte, jak pokládáte chodidla na zem a zda využíváte celou jejich plochu. Když začnete používat celá chodidla rovnoměrně, můžete se pravidelnou chůzí zbavit mnoha problémů s chodidly – bolestí a deformací. Stanete se to proto, že začnete používat chodidla způsobem, pro který jsou určeny. Když používáme své tělo správně, začne se chovat a také vypadat přirozeně. Nepřiměřeně namáhané svaly se postupně uvolní a nepřiměřeně nenamáhané a příliš ochablé svaly a posílí. Takovým způsobem se v těle postupně vytvoří ztracená svalová rovnováha a tělo začne vypadat zdravě a hezky jenom díky správné chůzi.

Lidské tělo příroda vytvořila pro klouzavou chůzi stepí. Jakýkoli jiný způsob pohybu narušuje harmonii pohybu a může lidskému tělu ublížit stejně, jako jakékoli omezení takového způsobu pohybu, jako to dnes děláme, když místo chůze po lese sedíme dlouhé dny u pracovních stolů, u počítačů nebo stojíme u továrních pásů. Jednostranný pohyb může tělu ublížit podobně, jako přílišná fyzická aktivita, když člověk celé dny, nebo dokonce celý život těžce fyzicky pracuje nebo provozuje vrcholový sport a nepoužívá při tom své tělo správně. Vše, co narušuje harmonický pohyb, narušuje také pohybovou soustavu. Svaly kromě toho, že tělu umožňují pohyb, také pomáhají tělu udržet rovnováhu. Při chůzi udržují svaly tělo v ose kolmo k zemi.

Když je narušena harmonie a rovnováha již od chodidel tím, že člověk při chůzi nerovnoměrně rozkládá váhu do celých chodidel, tělo se pak snaží vytvořit rovnováhu doslova celým zbytkem těla. Může to být proto, že nás maminka příliš brzy radostně postavila na nohy, může to být kvůli podpatkům, silným podrážkám, vymknutému kotníku v dětství nebo úrazu kolena, kdy se tělo muselo nějak vyrovnat s bolestí a ulevovalo své postižené části, může to být díky spěchu, může to být ze strachu či nedostatku sebevědomí, že se tělo hrbí a zakřivuje.

Každé tělo bojuje s naučeným způsobem chůze nebo postoje, se změnou polohy a s přitažlivostí zemskou svým vlastním způsobem, když se nevědomky deformuje a svaly časem čím dál více bolí a šlachy táhnou. V některých částech těla jsou však díky tomu svaly nucené pracovat o mnoho více než je nutné, jenom aby jednoduše udržely tělo vzpřímené.

Nejenom, že se tím zakřivuje tělo a mění se přirozené zakřivení páteře a postoj člověka, ale tam, kde dochází k nadměrnému nebo déletrvajícímu a nepřirozenému stažení svalstva díky nesprávné chůzi, nebo postoji, jednostrannému pohybu, nadměrné námaze nebo podvědomému strachu, tam, kde nemůže dobře proudit krev a míza a nemůže docházet k pravidelnému odvodu buněčného odpadu z těla, může tělo začít vytvářet problémy, jako jsou bolesti a různé nemoci, nebo také hromadit hmotu navíc a může tak vytvořit různé deformace a nepřirozenosti v těle, jako jsou například hrby na zádech, velká břicha a zadky, široká stehna a podobně.    

Při správné chůzi vždy pracují kyčle. Když kyčle nedělají svou práci, musí tuto práci vykonávat kolena. Kolena pak trpí přílišnou námahou a stresem. Stehno se při správné chůzi skrze nohu tlačí dopředu, která je v tu chvíli vzadu. Nemyslete tedy při chůzi na nohu, která je vpředu, ale na tu, která je právě vzadu. Zadní noha při chůzi doslova postrkuje tělo dopředu tím, že se celé chodidlo postupně rozloží na zem od paty až po špičku, člověk cítí kontakt bříšek chodidel i všech prstů se zemí, kotník i koleno zůstanou uvolněné a stehno odtlačí kyčel zadní nohy vpřed, čímž se přední noha přesune dopředu. Nesoustřeďte se při chůzi na přední nohu, která dělá krok a budí dojem, že vede. Soustřeďte se na zadní nohu.

Další důležitý pohyb při chůzi je také pohyb paží. Takže tašky, kabelky a široké batohy musí při zdravé chůzi prostě pryč. Rukama se o nic nesnažíme. Jen je necháme dělat svou práci. Tělo dobře ví, jak na to. Ruce se tedy nesnaží nijak máchat kolem těla. Jen se plynule pohybují zepředu dozadu a způsobují jemnou rotaci těla a pomáhají vyzvednutí kyčle vzhůru, což pomáhá noze přesunout se zezadu dopředu. To tělu usnadňuje chůzi, šetří mnoho námahy a stresu způsobeného pouze nesprávnou a namáhavou chůzí.

Pro správnou chůzi je důležitý také zadek. Mnoho lidí používá spíše přední stehenní svaly než svůj zadek a diví se, že je jejich zadek ochablý a kolena a kyčle bolavá. Položte si při chůzi ruce na zadek, abyste při pohybu vpřed cítili zapojení hýžďových svalů. Když myslíme spíše na vedení přední nohy místo na postrkování těla vpřed zadní nohou, namáháme nepřirozeně přední stehenní sval místo kyčle a zadku.

Tělo má při takovém pohybu tendenci se předklánět. Ramena se předsouvají před pánev, což nadměrně namáhá zádové svaly a způsobuje štiplavou bolest beder. Bolest beder je způsobena zkrácení vzpřimovače bederního (psoas). Tento sval má za úkol zvedat nohu. Je tedy používán při chůzi. Zvedá nohu nahoru a drží ji nad zemí. Když zadní noha odstrčí tělo vpřed, psoas se může uvolnit a opět pustit nohu na zem. Když však při chůzi nedošlápneme na celé chodidlo a nenecháme zadní nohu klouzavě přejít dozadu, ale spíše se soustředíme na vedení přední nohy, psoas nemá při chůzi nikdy šanci se uvolnit a stehenní sval se nemůže protáhnout. Psoas se nesprávnou chůzí stále více namáhá, tuhne a zkracuje se. Psoas se upíná na stehenní kost, prochází tělem a v zádech se připojuje k páteři v oblasti beder. Zkrácení tohoto svalu může způsobit velké až pálivé bolesti beder. Pokud se ráno budíte s bolestí beder, je to velmi pravděpodobně způsobeno nesprávnou chůzí.

Stejně tak přílišný důraz na pohyb nohy vpřed způsobuje zkrácení předního stehenního svalu a tím poškozuje koleno. Chronické bolesti kolen naznačují nesprávné používání těla při chůzi.

Svalová vlákna vytvářejí snopečky a snopce oddělené od sebe vazivem. Souhrn snopců vytváří svalové bříško, které je pokryto tenkou vazivovou blánou. Vazivová tkáň, která pokrývá svaly, se nazývá fascie a je tvořena kolagenovými vlákny. Fascie na obou koncích svalu přechází ve vazivové šlachy, jimiž se sval upíná na kostru a tvoří tak jakousi kapsu pro sval, který obaluje. Ztuhlý a stažený sval tak napíná šlachu nebo také vaz, který se upíná ke kloubu, táhne kloub ke straně a způsobuje v klubu nepřirozené napětí a tření, ke kterému není kloub určený.

Pokud je sval nadměrně dlouhou dobu stažený nebo naopak příliš natažený ztrácí schopnost odvádět buněčný odpad do lymfatického systému. V dysfunkčním svalu se začnou hromadit toxiny, které tak začnou způsobovat problémy. Nahromaděné toxiny stimulují nervová zakončení ve svalu, která jako tělesná pošta odesílají signály do mozku o tom, že se ve svalu děje něco, k čemu by docházet nemělo. Výsledkem je bolest.  Bolest je pro nás signálem o tom, že se v těle děje něco, co pro něj není přirozené a co vyžaduje pozornost a péči. Když tělo není schopné bojovat s nahromaděnými toxiny, omezí funkci svalu stažením. Fascie, která obaluje takový sval, ztrácí elasticitu. Vše je v těle vzájemně propojené. Jedna funkce závisí na druhé a na ní zase nějaká další.

Narušená funkce fascie ovlivňuje svaly, ztuhlé svaly ovlivňují fascie, společně však omezují pohyblivost kloubů. Klouby, které nám umožňují pohyb, jsou závislé na dobré funkci svalů a na elasticitě fascií. Potřebují pěknou a pružnou fasciální síť a pevné, silné a pružné svaly. Naše svaly pracují i bez jakéhokoli pohybu, už jenom tím, že vzdorují síle zemské přitažlivosti. Ani ve spánku se všechny svaly zcela neuvolní.

Dalším důležitým faktorem při správné chůzi, je široký a vzpřímený trup. Široký trup znamená široká ramena, otevřený hrudník a uvolněné lopatky. K tomu stačí představit si provázek, který vychází z temena hlavy, za který někdo jemně tahá. Brada při tom mírně klesá dolů a krk se celý zejména v zadní části uvolňuje.  Rozšíření a vzpřímení hrudníku by mělo být měkké, ne silové.

Někdy se člověk životem doslova proposiluje a procvičí, nebo drží různé diety či bere léky na bolesti. Za celý život se však možná nenaučí správně chodit. Přitom zdravá chůze by mohla být tím pravým řešením na všechny naše problémy jak fyzické, tak psychické. 

Nejpřirozenější pohyb pro lidské tělo je klouzavá chůze stepí. Je to právě takový pohyb, který udržuje tělo zdravé. Když se naučíme klouzat stepí, může být naše tělo zdravější a spokojenější. Svaly budou tak akorát a v těle bude vše fungovat, jak má.

Pokud používáte své tělo fyzicky až příliš, pracujete tvrdě a mnoho hodin denně, naučte se jej používat správně a budete se cítit o mnoho lépe. Pokud sedíte většinu vašich dnů za stolem, vyjděte si na zdravotní procházku kdykoli to bude možné.

Nadechnete se při tom čerstvého vzduchu a vyvenčíte své svaly i svou hlavu.

Zdravé svaly nám umožňují zdravý život. Umožňují nám volný pohyb a udržují tělo stále schopné se o sebe postarat. Zdravé svaly také pomáhají udržet klouby v dobrém stavu. Pokud jsou svaly například kolem kolena slabé, nebo nerovnoměrně silné, je daleko pravděpodobnější, že dojde k poranění kolena při nevědomém náhlém pohybu, nebo se dokonce může koleno zraňovat při každém kroku, který uděláme.

Když začnete správně chodit, zachráníte se od mnoha chronických bolestí a úrazů a to velmi levně, rychle, jednoduše a spolehlivě.