Napsali jste mi

Dobrý den,
už druhý měsíc cvičím podle Vašich DVD a Jóga online. VÝBORNÉ! Přestaly mě bolet záda (i když cvičím vlastně celý život, v posledních letech pilates) i ramena... celý text

Jiřina

Koupil jsem CD jako vánoční dárek, ale neodolal jsem zvědavosti a musel jsem to vyzkoušet. Neumím totiž vůbec relaxovat a tak jsem sice doufal v nějaký pokrok, ale dost... celý text

Jiří

Zúčastnil jsem se sobotního kurzu vědomého dýchání v Táboře a musím říci, že ve mne stále rezonuje jeho vysoká úroveň a velmi kvalitní lektorské vedení.

Ing. Jiří Bešta, MBA

3 věci, které je dobré dělat před, v průběhu a po skončení jógové praxe

Toto je přepis rozhovoru se Simonem Borg Olivierem, australským čitelem jógy, který je mou velkou inspirací a vzorem. Jeho slova jsou tak inspirativní, že jsem je musela přeložit i pro ty, kteří zcela nevládnou anglickým jazykem, ale upřímně si přejí pochopit jógu a provádět jógu co nejčistším způsobem. 

Video, které je v angličtině vkládám na konci článku.

3 věci, které je dobré dělat před, v průběhu a po skončení jógové praxe

Kdybych měl doporučit tři věci, které by měl každý dělat před, v průběhu a po jógové praxi, pak bych dal jednu odpověď na fyzické úrovni a druhou na té filosofické.

Z té fyzické bych Vám řekl: začněte prodloužením těla a pak uvolněním. To mohu udělat buď ve stoji, nebo v sedu. Prodloužím vše včetně kloubů, co nejvíce to jde, ale současně udržuji tělo uvolněné. Nevzniká tedy žádné napětí.  Rozšířím své tělo, ale potom zkontroluji - moje prsty se prodlužují, ale stále se mohou pohybovat, moje ramena se rozšiřují, ale stále se mohou pohybovat, moje páteř se prodlužuje, ale můj krk se může hýbat, můj obličej se rozšiřuje, ale moje tváře, čelisti i rty se mohou hýbat, můj trup je prodloužený, ale stále mohu dýchat do břicha. A tohle kontroluji před začátkem, po skončení a během každé polohy v průběhu mé praxe. Stále ověřuji zda se mohou moje prsty a můj krk pohybovat, zda se mohu nadechnout do břicha. Když tohle učím své žáky, pohyby mých prstů a mého krku jsou trošku přehnané, aby to každý viděl, ale při mé vlastní praxi je to téměř nepostřehnutelné. Takže když se na mě někdo dívá, vypadám zcela nehybně, ale uvnitř mě proudí energie a můj prožitek - prodloužení a současně uvolnění - je vždy přítomen.  I když balancuji na jedné ruce, dělám Viparitu Chakrasanu (stoj na rukách), nebo 108 přemetů vzad v kuse během 5 minut – což už nedělám moc často :)

Tak tohle bych doporučil na fyzické úrovni. To nejdůležitější je prodloužení a současně uvolnění, protože to umožňuje proudění energie. Stažení naproti tomu energii zastaví – což může být někdy k užitku – ale musíš být více pokročilý, protože to nemůžeš dělat příliš dlouho a musíš vědět přesně, jak to uvolnit. Můžeš tak tlačit energii, ale nemůžeš ji táhnout. Já říkám, že prodloužení a současně uvolnění vtahuje (vsakuje) – když například spojíš dlaně a prolneš prsty, pak uvolníš a prodloužíš prostor mezi nimi, vytvoříš sání a takové sání vtáhne krev např. do meziobratlových prostor když prodloužíš páteř, vtáhne to krev do mého mozku a také tohle uvolnění a prodloužení uvolní klouby  a umožní ti to svobodný pohyb, dá ti to flexibilitu a sílu. Bruce Lee, vždycky říkal: „ Buď jako voda. Když jsi tuhý, nemůžeš dobře bojovat. Když jsi jako voda a někdo tě praští, prostě plyneš dál.“

A já miluju Ashtanga vinyasu jógu, ale mnoho praktikujících, které znám jsou příliš napjatí. Ale skutečná ashtanga vinyasa jóga … Například Sharat, vnuk Pattabhi Joise (zakladatele ashtanga vinyasy jógy), je vynikající praktikující. Je měkký! Pamatuji si, když poprvé přijel do Austrálie asi před 20 lety a Guruji ho instruoval na pódiu, a tisíc lidí to sledovalo a on byl tak měkký a uvolněný, jeho kolena pokrčená a já si říkal WOW – nádhera. On je tak měkký, on si dá nohy za hlavu a dělá všechny ty polohy… A potom jsem šel do vedlejší místnosti spolu s dalšími lidmi – svými žáky a lidmi z mnoha různých jógových škol a slyšel jsem různé konverzace. Lidé ze skupin spíše orientovaných na dokonalé provedení si říkali: „Viděli jste to? Jeho nohy Uttanasaně nebyly vyrovnané! Bylo v nich příliš ztuhlosti a napětí a neviděli tu nádheru jeho plynulého pohybu, jeho měkkost. A ta často chybí u lidí praktikujících jakýkoli druh vinyasy. Musí to být měkké, zatímco je to pevné. Jako Bruce Lee, jako voda. Prodloužit a uvolnit – před, v průběhu i potom.

Když bych měl mluvit na filosofické úrovni o něčem, co můžeš aplikovat v každodenním životě, pak mám velký respekt a úctu k základnímu významu Jamy a Nijamy – prvních dvou úrovní jógy. Když se podívám na Jamu (1. Úroveň jógy podle systému Patandžaliho) a mám teď na mysli výraz AHIMSA - jeho překlad NENÁSILÍ se mi vůbec nelíbí. Když ti řeknu: nemysli na růžového slona, nemysli na růžového slona, první co si představíš je zatracený růžový slon. Takže když říkáš nenásilí, myslíš na násilí. Musíš používat protiklad „násilí“, což je podle mě jemnost  – být jemný v praxi i v životě. Dalo by se také říci mírumilovný.

Potom je tu SATJA – být pravdivý. „Dneska vypadáš hrozně. Abych byl upřímný, to co máš na sobě je strašný“. Tohle přece nefunguje! To není hezké! Takže nechceš upřímnost, ale chceš spíš upřímnou službu. Když nabídneš upřímnou službu, lidi ti za ni rádi zaplatí. Je v tom rovnováha. Rád si to přestavuji spíš jako rovnováhu. Být vyrovnaný v tom, co děláš.

Potom je tu ASTEJA. Ta se překládá jako NEKRADENÍ. Nemělo by se to překládat jako „NEBER!" Ale spíš DÁVEJ místo toho. Daruješ službu nejprve sám sobě ve své praxi a potom všem ostatním.

Potom je tu BRAHMAČARJA – NEMĚJ SEX. Můj tantrický lama – když mi bylo 17 měl jsem učitele tantry, tibetského lamu - byl skvělý. Řekl mi: „Proč celibát, když to můžeš darovat zadarmo.“ To mi dávalo smysl. Pattabhi Jois také řekl, že sex je ok. Jestliže máš mít děti, musíš mít sex. Ale ta komunikace s partnerem, ta intimita – to je také důležité. Problémem je nevhodná sexuální aktivita. Co bys měl dělat, je komunikovat. Pečovat o vztah s partnerem, s přáteli, pečovat o vztah s dětmi, které jsi stvořil skrze svou sexuální aktivitu, pečovat o jejich život. Když tedy myslím na Brahmačarju, nemyslím na něco, co bch neměl dělat, ale myslím na to, co bych dělat měl – a tím je péče.

APARIGRAHA – NEBUĎ PŘIPOUTANÝ. Co je protikladem připoutanosti – SVOBODA, BÝT SVOBODNÝ. Aparigraha znamená pocit svobody, pocit osvobození. Takže když se dívám na jógu před, po a v průběhu praxe z pohledu Jama – znamená to přistupovat k józe, k tělesné praxi tak, jak přistupuješ sám k sobě a k ostatním lidem – mírumilovným, jemným a vyrovnaným způsobem. Daruj péči a svobodu. A daruj to sobě a lidem, které máš kolem sebe před svou praxí, během své praxe a vezmi to s sebou do světa po své praxi – doufejme ještě lepším způsobem, protože jsi to učil sám sebe během praxe.

A pak je tu NIJAMA. Opět aplikuješ ty samé principy. Můj učitel mi řekl: „Jenom pár věcí musíš udělat, abys dělal jógu: odblokuj bloky, rozhýbej energii a posaď se a užívej si ten přirozený stav ráje, který nosíš uvnitř sebe.“ Řekl: „Ten třetí bod je jednoduchý, když dokážeš první a druhý.“

Co je tedy těmi bloky, které z nás dělají nejogíny: 1. Přílišná napjatost, 2. Přílišné protažení, 3. Přílišné dýchání, 4. Přílišné přemýšlení – jako když máš v hlavě tisíc opic, 5. Přejídání – jediná prokázaná dieta je ta jez méně a žij déle. Takže když jsi méně napjatý, méně se protahuješ, méně dýcháš, méně myslíš a méně jíš – ale dělej více, cvič lepším způsobem, běhej rychleji, ale ať tvoje srdce bije pomaleji a méně u toho funíš, buď silnější aniž bys byl tuhý, buď více flexibilní bez bolestivého protahování. Najdi způsob, jak to udělat – a ten existuje v přirozené józe.

SAUČA znamená odblokovat zablokované. SAUČA je ČISTOTA. Není to vnější čistota. Komu vadí, že máš špinavou kůži a oblečení? To, co je uvnitř je mnohem důležitější.

Pak je tu SANTOŠA. SANTOŠA není jen SPOKOJENOST. Vyber si svou náladu, svůj přístup. Většinou je lepší vybrat si radost, ale můžeš si vybrat i smutek pokud chceš, například když někdo zemře. Ale víš, že sis to vybral sám a jak dlouho v něm zůstaneš je jenom na tobě. Obecně je potřeba vědět, že se sám rozhoduješ prožívat radost. Ona k tobě nepřijde sama. To je zřejmě ta nejlepší lekce, kterou se lze v józe naučit.

Pak je tu TAPAS. Iyengar (byl zakladatelem jógového stylu zvaného „Iyengar jóga) to popsal nejlépe. Řekl, že je to vášeň. Vášeň, se kterou děláš to nejlepší, co můžeš. Je to jako…. (přemýšlí) Dám ti nejdřív tu další J

SVADHJÁJA znamená STUDIUM sebe. Je to průzkum, který děláš sám v sobě a je to něco velmi speciálního. Je to pátrání po vnitřní pravdě.

To poslední je ISVARA PRANIDHANA – to často může být chápáno jako být nábožný. Je to aspekt oddanosti osobní praxi. Oddanost lze jinými slovy popsat jako lásku. Jako lásku matky k dítěti.

Když bych měl mluvit o svém přístupu ke své józe během své praxe, před a po mé praxi - pak to, co se snažím vložit do světa  a s čím ráno vstávám, je vášnivá snaha odstranit překážky radosti a láskyplného propojení. To je to co hledám před, v průběhu a potom.